به گزارش «نود اقتصادی» میثم مهرپور، تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار کرد: نکته مهمی که وجود دارد این است که در مرحله اول رقابت‌های انتخاباتی، هیچ برنامه و یا ایده مشخص اقتصادی از سوی آقای پزشکیان مطرح‌ نشد و او بیشتر به نظرات کارشناسی تاکید داشتند و حتی در صحبت‌های خود صراحتا گفت که اگر اقتصاد به من سپرده شود آن را خراب می‌کنم چرا که در این زمینه تخصصی ندارم که این جمله از دو جهت قابل بررسی است.

وی افزود: بنابراین در این میان نکته مهم این است که باید توجه داشته باشیم خود دولت باید نگاه اقتصادی و مکتب فکری اقتصادی مشخصی داشته باشد و در آن حوزه از اقتصاددانان و کارشناسان استفاده کند اما آقای پزشکیان برای خودشان به هیچ عنوان نگاه فکری در حوزه اقتصاد مشخص نکردند و این مسئله‌ای بود که ما در دولت آقای روحانی نیز از آن رنج می‌بردیم.

مهرپور گفت: در دولت آقای روحانی نیز در سازمان برنامه با بودجه فردی به نام آقای نوبخت حضور داشت که از نظر مکتب فکری در حوزه اقتصاد نهادگرا محسوب می‌شد اما دستیار، مشاور ارشد و برنامه‌ریز اصلی اقتصادی او فردی به نام نیلی بود که طرفدار اقتصاد بازار بود همین چندگانگی نگاه کارشناسان موجب شد که آقای روحانی طی سال‌های پایانی دولت خود صراحتاً به اقتصاددان‌های اطراف دولت انتقاد کند و بگوید که شما صرفاً چند کتاب خوانده‌اید و اقتصاد تنها آنچه که در کتاب‌ها نوشته شده است نیست.

وی عنوان کرد: من معتقدم دولت پزشکیان به شدت سیاسی خواهد بود و در مسیر ادامه دولت روحانی است و همان مسیری را که روحانی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم طی کرد خواهد پیمود.

این اقتصاددان گفت: مثلا ما در دولت روحانی شاهده این بودیم که طرح‌های خوبی همچون مسکن مهر یا سهام عدالت و یا حتی اجرای موفق هدفمندی یارانه‌ها چون صرفا در دولت نهم و دهم بود در دولت یازدهم حذف شد. به طور مثال سهام عدالت یک میلیون تومانی در دولت آقای روحانی به ۵۰۰ هزار تومان کاهش یافت مسکن مهر بی‌دلیل متوقف شد یا نام آن تغییر یافت.

مهرپور تصریح کرد: آقای پزشکیان در سال های گذشته صراحتاً گفت که قیمت بنزین حتی از آب هم ارزان‌تر است و باید افزایش یابد. مستندات این اظهارنظر که ایشان خواستار افزایش قیمت بنزین به ۲۵ هزار تومان بوده اند موجود است.

وی خاطرنشان کرد: مسئله درست یا غلط بودن این حرف نیست چرا که باید دلایل این استدلال و راه های اجرای آن بررسی و شفاف شود. مسئله این است این جمله‌ای است که آقای پزشکیان به آن اعتقاد داشته اما در مناظره‌های انتخاباتی به هیچ وجه این موضوع را نپذیرفت که نشانگر عدم صداقت وی است.