به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی مجمع کارآفرینان ایران، مسعود پزشکیان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در نشست ویژه پیشران های اقتصادی عضو مجمع کارآفرینان ایران ضمن شنیدن دغدغه ها، پرسش ها، پیشنهادات و ملاحضات کارآفرینان به سخنرانی پرداخت.

پزشکیان پس از شنیدن اظهارات جمعی از کارآفرینان حاضر در جلسه به نمایندگی از سایر پیشرانان درخصوص مسائلی نظیر مشکلات موجود بر سر خلق ثروت، ارز چند نرخی، عدم اجرای صحیح قوانین بالادستی، عدم توجه به بخش خصوصی، لزوم تحول در عملکرد بانک مرکزی و برپایی حاکمیت داده بیان کرد: من کارشناس اقتصادی نیستم اما این را می دانیم که باید برای حل مسائل موجود افراد دارای توانمندی و تخصص انتخاب شوند.
 

لزوم ایجاد هماهنگی میان اهالی صنعت و اقتصاد و کابینه دولت

وی خطاب به پیشرانان اقتصادی گفت: من از شما انتظار دارم تا در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری مرا در انتخاب وزرای مربوطه در حوزه اقتصادی راهنمایی کنید تا روند هماهنگی میان شما اهالی صنعت و اقتصاد با کابینه دولت شکل بگیرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد: با کارشناسان اقتصادی بسیاری نظیر آقای طیب نیا صحبت کرده ایم اما نهایتا این شما هستید که می توانید با راهنمایی و مشورت صحیح کشور را از بحران کنونی نجات دهید.

پزشکیان خطاب به سایر کاندیداهای انتخابات گفت: روند برنامه نویسی روند ساده ای نیست که هر شخصی بتواند آن را انجام دهد. اصلا مگر می شود برنامه ای بنویسیم که صاحبان فرآیند در آن دخالتی نداشته باشند.

وی افزود: این آدم‌هایی که می‌گویند برنامه داریم، تصور می‌کنم که دارند سر مردم کلاه می‌گذارند. برنامه نوشتن یک روندی دارد. در هر کدام از ساختارهای آن افرادی که صاحب نظر هستند باید مداخله کنند. هیچکدام از این آقایان نه این کارها را کردند نه آدم آن را داشتند و نه فرصت کافی. یک عده‌ای می‌نشینند یک چیزهایی را کپی می‌کنند و می‌گویند برنامه داریم. پس چرا در این چهل سال اتفاقی نیفتاده است؟

لزوم مشارکت صاحبان فرآیند در تدوین برنامه ها

وی اظهار کرد: قطعا در تدوین هر برنامه ای نیاز است که صاحبان آن فرایند در هدف گذاری، تصمیم گیری و ساختار آن مداخله داشته باشند. یکی از علل مشکلات ما در این ۴۰ سال این است که هیچگاه برنامه راهبردی با کمک صاحبان فرآیند نوشته و تدوین نشده است.

پزشکیان اذعان داشت: اگر قرار است مملکت درست شود، با تصمیم شما [کارشناسان] درست می‌شود و با دستور من نیست. باید بپذیریم که اگر تصمیمی گرفتیم فردا پاسخگوی آن باشیم. اگر قرار است تصمیم [اقتصادی] بگیریم، می‌توانیم تصمیمات سخت بگیریم ولی نباید کاری کنیم که عده‌ای زیر دست و پا ساقط شوند و نتوانند زندگی کنند. شما به‌عنوان به اصطلاح تولیدکنندگان هر توصیه‌ای بکنید ما عمل خواهیم کرد هم مبتنی بر برنامه و هم دیدن آن آدم‌هایی که از زندگی ساقط نشوند.

مدیر باید پاسخگو باشد/ سلامت غیرقابل واگذاری در بازار است

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مدیریت بانک مرکزی تاکید کرد: نمی شود در بانک مرکزی مسئولیت ها به افرادی سپرده شود که خود عامل تخریب هستند. مدیر باید پاسخگو باشد.

پزشکیان با اشاره به اینکه طبق اعلام بانک جهانی در سال ۱۹۹۴، سلامت غیر قابل واگذاری در بازار است، ادامه داد: این چه بازاری است که ما در آن حق انتخاب یا حذف و اضافه نداریم. نباید در بازار پولدار و فقیر به طور یکسان به رقابت بپردازند.
وی خاطر نشان کرد: در شرایط مساوی و برابر است که رقابت معنا پیدا می کند. وقتی برابری در بازار، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان نباشد هیچ رقابت سالمی شکل نمی گیرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به ضعف و خطاهای موجود در حوزه واگذاری ها گفت: متاسفانه این روزها در بحث واگذاری ها بخش خصوصی مطرح نیست و روند از دولتی به خصولتی تبدیل می شود. کما اینکه مقام معظم رهبری مدام بر مشارکت تولید کنندگان تاکید دارند.
 

توسعه باید با درنظر گرفتن محیط زیست اتفاق بیفتد

وی با اشاره به توسعه صنایع در برخی مناطق کشور افزود: نباید اجازه داد توسعه در جغرافیایی رخ دهد که به محیط زیست ضربه وارد شود، لذا با هر طرحی که منجر به تخریب محیط زیست شود مخالفت خواهم کرد. باید فارغ از منافع خود، منافع شهر و آینده شهروندان و فرزندانمان را در نظر بگیریم.

پزشکیان با اشاره به توسعه برخی صنایع در شهرهای فاقد آب یا کم آب گفت: متاسفانه اکنون صنایعی مانند ذوب آهن و فولاد در استان هایی رقم می خورد که به شدت دچار کمبود آب هستند. ما باید براساس شاخص های علمی و تجارب بین المللی اقدامات لازم را انجام دهیم.

یکی از اصول حکمرانی پاسخگویی است

وی با بیان اینکه یکی از اصول حکمرانی پاسخگویی است، اظهار کرد: شما کارآفرینان باید نسبت به توسعه و مدیریت صنایع و اقتصاد کشور نظرات خود را به ما ارائه دهید. مملکت با مشورت شما عزیزان اصلاح می شود.

 

حمیدرضا غزنوی دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران در این نشست با بیان اینکه مجمع کارآفرینان از سال ۹۲ با حضور جمعی از پیشرانان اقتصادی بخش خصوصی کشور تشکیل شد،گفت: امروز این مجمع متشکل از بزرگ‌ترین فعالان بخش مولد اقتصاد کشور هستند که هر کدام در صنعت خود پیشتاز محسوب می شوند.

وی با اشاره به انتخابات پیش رو مطرح کرد: کارآفرینان و پیشرانان اقتصاد مولد بخش خصوصی امیدوارند که کشور با روی کارآمدن دولت جدید شاهد تغییر و تحولات مثبت در حوزه اقتصاد باشد.

علی سرزعیم رییس مرکز مطالعات مجمع کارآفرینان ایران نیز در ادامه این نشست با اشاره به رابطه سیاستمدار و کارشناس گفت: طبق تعریف کلاسیک عمدتا کارشناسان برخلاف سیاستمداران انسان های محتاطی هستند که ریسک پذیری بالایی ندارند، لذا کارشناسان وظیفه تصمیم سازی و سیاستمداران وظیفه اتخاذ آن را به دوش می کشند.

وی با اشاره به عملکرد دولت چین افزود: در کشور چین رییس جمهور یک نفر را به عنوان معاون یا مشاور اقتصادی انتخاب می کند و او تیم اقتصادی را گزینش می کند و سپس اگر به هر دلیلی تیم موفق ظاهر نشد آن شخص تغییر می کند.

 

سرکوب قیمت ها از دهه شصت در کشور دنبال می شود

رییس مرکز مطالعات مجمع کارآفرینان ایران ادامه داد: تمام دولت هایی که طی این مدت بر سر کار آمدند به رغم شعارهای متفاوتی که در روزهای تبلیغات سر دادند نهایتا با سیاست های یکسانی دولت را اداره کردند. متاسفانه تمام دولت های گذشته سیاست های غلطی مانند سرکوب قیمت ها و افزایش صدور بی رویه مجوزها را در بخش های اقتصادی در پیش گرفتند.

وی با اشاره به پزشکیان مطرح کرد: شما در صورت پیروزی در انتخابات و ورود به دولت ناگزیر با مشکلاتی نظیر ناترازی انرژی، افزایش بی رویه هزینه های بازنشستگی به علت اجرای سیاست های غلط، سرکوب قیمت ها و … رو به رو هستید.

سرزعیم با بیان اینکه سرکوب قیمت ها از دهه شصت در کشور دنبال می شود، گفت: اقتصاد دیگر توان ندارد و باید این رویه اصلاح شود.

وی با اشاره به برجام تصریح کرد: برجام هدف نیست بلکه یک وسیله است. در واقع هدف از رسیدن به برجام انجام اصلاحات اقتصادی است.

گفتنی است، مجمع کارآفرینان ایران با هدف ارائه گفتمان و توسعه پیشران های اقتصادی و کارآفرینی و نیز بررسی برنامه های اقتصادی رئیس جمهور جدید، در نظر دارد سلسه جلساتی را با هدف ایجاد دیپلماسی فعال با تمام کاندیداهای ریاست جمهوری به صورت مستقل برگزار نماید.