احمد صالحی، کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با «نود اقتصادی»در خصوص عملکرد و دستاورد‌های دولت سیزدهم در بخش سیاست‌های پولی و کاهش تورم با اشاره به اینکه رئیس جمهور شهید و تیم اقتصادی در راستای کاهش نرخ تورم تلاش بسیار زیادی کردند، گفت: با توجه به واقعیت‌های اقتصاد ایران و اینکه متاسفانه سال‌هاست حالت چسبندگی انتظارات تورمی در اقتصاد کشور وجود دارد باید به این نکته بپردازیم که انتظارات تورمی مانع کاهش سریع نرخ تورم در حد مورد نظر مردم می‌شود، پس تورم با وجود چنین وضعیتی به یک باره افت نمی‌کند، بلکه روندی شبیه به درمان بیماری دارد که برای کنترل و از بین رفتن عفونت زخمش باید در یک دوره یا چند دوره مشخص، آنتی بیوتیک مصرف کند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: عملکرد دولت شهید رئیسی درباره تورم در اقتصاد ایران شبیه به خوراندن آنتی بیوتیک برای رفع کامل عفونت تورم از رگ و ریشه‌های اقتصاد ایران بود؛ بنابراین در کنار اینکه رشد نقدینگی کنترل و کاهش یافت، نرخ تورم نیز آرام آرام کاهش یافته و در مسیر کاهشی قرار دارد.

صالحی یادآور شد: رشد نقدینگی به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های نظام پولی در هر کشوری با سیاست گذاری‌ها و عملکرد درست بانک مرکزی و دولت سیزدهم خوشبختانه از ۴۱ درصد در سال ۱۴۰۰ به زیر ۲۵ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید. بالواقع می‌توان گفت کاهش و کنترل رشد نقدینگی در دولت سیزدهم کار بسیار سختی بود که اقتصاددانان برجسته کشور نسبت به آن اذعان دارند.

این تحلیلگر اقتصادی در این باره معتقد است: آقای عبده تبریزی در گفتگویی که با آقای فرهاد نیلی در پادکست نوروز امسال داشتند به این جمله اشاره کردند که کنترل تورم در این دولت و با مدیریت رئیس بانک مرکزی یکی از موفق آمیزترین سیاست‌های پولی چند سال اخیر است. این کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی بر این موضوع تاکید دارند که دولت آقای رئیسی در این امر موفق عمل کرده است.

وی یادآور شد: با اینکه می‌توان ترازنامه بانک‌ها را در مدت مشخصی به صورت دستوری کنترل کرد که مثلا بانک‌ها در راستای کنترل رشد نقدینگی وامی اعطا نکنند، اما با بررسی شاخص‌های موازی اقتصاد کلان مثل کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغالزایی و نرخ تشکیل سرمایه ثابت در می‌یابیم عملکرد اقتصادی و ارزی دولت و بانک مرکزی مطلوب بوده است.

صالحی در خصوص این موضوع که رئیس بانک مرکزی سوگند یاد کرد که آقای رئیسی و دولت سیزدهم هیچگونه تحمیلی در مسائل مختلف مثل وام و اعطای تسهیلات به بانک مرکزی نداشته‌اند گفت: منتقدین معتقدند اگر دولت بانک مرکزی را برای تسهیلات تکلیفی تحت فشار قرار نمی‌دهد یا ناترازی مالی خود را با استقراض از بانک مرکزی رفع نمی‌کند؛ دستورات خود را به شبکه بانکی کشور تحمیل می‌کند، اما در پاسخ منتقدین باید گفت عدد نقدینگی، دماسنج دقیقی از رفع ناترازی‌ها است.

وی در این باره معتقد است: کنترل رشد نقدینگی نشان دهنده عملکرد دولت در حوزه بانکی است به این مفهوم که اصولا اگر ناترازی وجود داشته باشد خود را در عدد نقدینگی نشان می‌دهد. وقتی اعداد نقدینگی کنونی با ما سخن می‌گویند و نشان می‌دهد به خوبی کنترل شده بیانگر آن است که دولت سیزدهم شبکه بانکی و بانک مرکزی کشور را تحت فشار قرار نداده است.

این تحلیلگر اقتصادی در پایان خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم تصویر جامعی منطبق بر واقعیت از عملکرد دولت در نظام پولی داشته باشیم باید به اعداد رشد نقدینگی که از ۴۱ درصد ۱۴۰۰ وارد کانال ۲۳ در سال جاری شده است، اشاره کرد که واقعا کار بسیار سخت و ارزشمندی به شمار می‌رود.