به گزارش «نود اقتصادی» حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازارهای مالی با اشاره به نوسانات بازار ارز در روزهای اخیر که ناشی از مسائل سیاسی-امنیتی بود، اظهار کرد: سال گذشته نیز تجربه جنگ در غزه و چند بحران سیاسی دیگر در منطقه را داشتیم که شاهد تاثیر موقت آنها بر افزایش نرخ ارز در بازار آزاد بودیم. در نهایت نیز با مدیریت هوشمندانه بانک مرکزی و فروکش کردن هیجانات در منطقه این نوسانات به خوبی کنترل و از رشد بیش‌از حد نرخ‌ها جلوگیری شد.

وی ادامه داد: نوسانات اخیر بازار ارز که در روزهای گذشته به دلیل حمله به کنسولگری ایران در دمشق رخ داد نیز موقتی و ناشی از هیجانات است و به احتمال زیاد با کاهش تنش‌ها در منطقه و مداخله دولت، قیمت‌ها به سطوح قبلی باز خواهد گشت.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی مناسبی داریم و هیچ مشکلی در تامین ارز نیازهای رسمی و واقعی وجود ندارد، تاکید کرد: دلار به‌لحاظ تکنیکالی شرایط خوبی پیدا کرده است و اگر مداخله هوشمند از طریق منابع و عوامل خود بازار و تعدیل نرخ‌ها در همین مقطع انجام شود، نرخ دلار به راحتی به کانال 59 هزار تومان هم کاهش می‌یابد.

جیهانی با بیان اینکه با مداخله‌ بیشتر، نرخ دلار تا عدد جنگ غزه هم قابل اصلاح است، افزود: نوسانات اخیر بازار ارز ناشی از تنش‌های سیاسی در منطقه و کاملا هیجانی بود که در حال حاضر نیز در یکی دو روز گذشته شاهد عقبگرد نرخ‌ دلار هستیم. ضمن اینکه اگر دولت مداخله کند نرخ‌ها می‌تواند به سطوح تعادلی و قبلی نیز بازگردد.


آمارها حاکی از وضعیت مناسب متغیرهای اقتصادی کشور است
وی با اشاره به روند بهبود متغیرهای پولی که در سال گذشته محقق شد، گفت: رشد نقدینگی نقطه به نقطه اسفندماه 1402 با ثبت 24.3 درصد به کمترین مقدار 5 سال اخیر رسید.

جیهانی ادامه داد: موفقیت بانک مرکزی در مدیریت رشد نقدینگی حتی کمتر از میزان هدف‌گذاری تعیین شده که 25 درصد بود، حاکی از کارایی مجموعه سیاست های کلی بانک مرکزی در حوزه سیاست گذاری پولی است که می تواند بر کاهش تورم نیز اثرگذار باشد. این در حالی است که بانک مرکزی هدف گذاری رشد نقدینگی در سال1403 را 23درصد با دامنه نوسان  2درصد اعلام کرده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی به کاهش رشد پایه پولی نیز اشاره کرد و گفت: رشد پایه پولی به ۲۹.۴ کاهش پیدا کرد که هدفگذاری ۳۰ درصدی بانک مرکزی را هم رد کرد. تورم نقطه به نقطه مصرف کننده نیز از ۵۵.۵ درصد در فروردین ماه ۱۴۰۲ به ۳۲.۳ درصد در اسفندماه سال گذشته رسید که نشانگر کاهش ۲۳.۲ واحد درصدی بود.

به گفته وی، با توجه به این آمارهای مثبت اقتصادی و همچنین تراز ۲۰ میلیارد دلاری مثبت تجارت کالایی در سال گذشته و افزایش درآمدهای نفتی، نگرانی در خصوص ادامه نوسانات بازار ارز وجود ندارد چرا که این وضعیت کنونی نوسان بازار با واقعیت‌‌های اقتصادی همخوانی ندارد.

جیهانی همچنین با اشاره به جوسازی کانال‌های تلگرامی و برخی رسانه‌ها که نسبت به آینده اقتصاد ایران و تورم و ... سیاه‌نمایی می‌کنند، تاکید کرد: قوه قضاییه نیز باید در این مسیر به وظیفه ذاتی خود عمل کند و با متخلفان و کسانی که آرامش اقتصاد را برهم می‌زنند برخورد جدی و آنی داشته باشد.

وی افزود: متاسفانه دلالان و سوداگران به سرعت از شرایط پیش آمده در بازار سوءاستفاده می‌کنند و از طریق بستر‌هایی مانند کانال‌های تلگرامی که در اختیار دارند، ذهنیت منفی در جامعه ایجاد کرده و بر انتظارات مردم اثر منفی می‌گذارند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه کانال‌های تلگرامی انتظارات تورمی ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: این جریانات در این شرایط فعالان اقتصادی را تشویق به خرید می‌کنند و همزمان با این رفتار در بازار، نرخ‌ها را بالا می‌برند و در سقف‌های قیمتی به مردم و افراد تحت‌تأثیر قرارگرفته می‌فروشند. البته بازار غیر رسمی بسیار کوچک است و عمده تقاضاها در بازار رسمی پوشش داده می‌شود.