به گزارش «نود اقتصادی» محمود بهمنی، رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی اظهار کرد: در مقطعی که به دلیل تنش‌های سیاسی منطقه، سطح انتظارات تورمی جامعه افزایش یافت، بانک مرکزی تلاش کرد تا نقشی فعال را ایفا کند و نسبت به تغییرات انتظارات تورمی جامعه بی‌تفاوت نباشد.

وی افزود: در همین راستا، سیاستگذار پولی اقدام به انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود ۳۰ درصد کرد و همین امر در کوتاه مدت از افزایش قیمت ارز به دلیل مازاد تقاضای کاذب ایجاد شده در این بازار، جلوگیری کرد.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی اظهار کرد: بانک مرکزی مسئول بازار پول است و وزارت اقتصاد مسئول بازار سرمایه. این که هر یک جداگانه نسبت به حوزه مسئولیت خود تصمیماتی را اتخاذ کنند، یا اینکه وزارت اقتصاد به بهانه رشد شاخص بورس، بدون توجه به سیاست‌های پولی، سیاست‌هایی را اعمال کند، صحیح نیست.

بهمنی گفت: البته بانک مرکزی می‌تواند با ایفای نقش فعال و اتخاذ سیاست‌های پویا و منعطف، اجازه ندهد اثرگذاری متغیرهای خارجی زیاد باشد، اما نمی‌توان انتظار داشت که اثرگذاری متغیرهای برونزا صفر شود.

وی عنوان کرد: به عنوان مثال، بانک مرکزی به منظور جلوگیری از بروز التهاب در بازار غیررسمی ارز که همواره در آستانه سال نو به دلیل سفرهای خارجی بخشی از مردم، تقاضای ارز افزایش می‌بابد سقف تخصیص ارز مسافری را افزایش داد که از بروز التهاب در بازار غیررسمی می‌تواند جلوگیری کند.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: همچنین در انتشار گواهی خاص ۳۰ درصدی نیز به نظر می‌رسد بانک مرکزی با این نگاه که نباید نسبت به افزایش سطح انتظارات تورمی منفعل باشد و باید از جهش نرخ ارز به این واسطه جلوگیری کند، اقدام به استفاده از این ابزار کرد.

 

منبع: ایسنا