مرتضی عزتی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: افزایش نرخ ارز در پایان سال امری عادی است. معمولاً تقاضا برای واردات در انتهای سال افزایش پیدا می‌کند؛ چون بسیاری از واردکنندگان تمایل دارند کالای خود را قبل از سال جدید وارد کنند.

وی افزود: معمولاً در فروردین و اردیبهشت ماه واردات و ثبت سفارش سخت‌تر است. بنابراین تقاضا در پایان سال افزایش پیدا می‌کند، همچنین بانک‌ها نیز در دو ماه گفته‌شده معمولاً کمتر تسهیلات می‌دهند.

عزتی گفت: بسیاری از بنگاه‌ها در فروردین و اردیبهشت‌ماه با رکود مواجه هستند. مشتریان و بنگاه‌داران نیز تمایل دارند در پایان سال معاملات خود را انجام دهند، از این جهت نیز تقاضا برای ارز افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه قیمت دلار کمی بالا می‌رود.

این استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد: در پایان سال گذشته هم نرخ ارز به حدود ۶۲ هزار تومان رسید و سپس نزولی شد در این شرایط افرادی که اقدام به خرید ارز کردند متضرر شدند؛ بنابراین امسال نیز به‌احتمال زیاد در فروردین نرخ ارز پایین‌تر می‌آید.

🔹افزایش نرخ ارز در پایان سال امری عادی است و اگر اتفاق عجیبی در اقتصاد رخ ندهد به‌احتمال زیاد نرخ ارز در فروردین و اردیبهشت ماه کمی ریزش می‌کند.