معرفی آیتم های موثر بر دکوراسیون اداری

به طور معمول عموم دکوراسیون های اداری، فارغ از نوع ماهیت کسب و کار، از چند پارامتر به شکل مستقیم اثر می پذیرند. از جمله:

1.سبک طراحی در دکوراسیون اداری

سبک طراحی و معماری، به طرز قابل توجهی کیفیت و شکل ظاهری دکوراسیون را تحت تأثیر قرار می دهد. هر یک از سبک های طراحی، اعم از مدرن یا کلاسیک، دارای المان های مختلفی بوده و حتی هارمونی رنگ را نیز تعیین می کنند. به طور معمول در دفاتر اداری بزرگ یا کوچک، از سبک مدرن برای دکوراسیون فضا استفاده می شود. این سبک عاری از تزئینات اضافه بوده و بسیار ساده جلوه می کند. با این حال شکلی شیک و لوکس به محیط اداری می بخشد.

با انتخاب سبک مدرن، تونالیته رنگ های شاد، انرژی بخش، روشن و یا خنثی، به محیط اداری اضافه می شود. همچنین انواع مختلفی از متریال های ساده در نقوش زیبا، در محیط اداری قرار می گیرند. در نقطه مقابل این سبک، سبک کلاسیک یا رومی قرار دارد. این سبک با تزئینات فاخر و مجلل شناخته می شود. هارمونی رنگ در این سبک تیره یا روشن بوده، اما معمولاً گرم است. متریال های نیز بسیار ارزشمند و لاکچری بوده و در طرح های نسبتاً شلوغ، اجرا می شوند. اجرای سبک کلاسیک برخلاف سبک مدرن، هزینه زیادی روی دست مدیر شرکت می گذارد.

2.رنگ ها در دکوراسیون اداری

واقعیت این است که در میان تمام پارامترهای موثر بر کیفیت دکوراسیون، این رنگ ها هستند که بیشتری تأثیر را دارند. شاید ندانید اما رنگ ها می توانند با اثرات جادویی خود علاوه بر ساخت یک سبک، به بزرگنمایی یا کوچک نمایی فضا نیز کمک کنند. اما انتخاب رنگ برای دفاتر اداری همواره چالش برانگیز بوده است. بد نیست بدانید، بهترین ترکیب رنگ، ترکیبی ست که به ساده سازی و در اصطلاح مدرن سازی دفتر کار کمک می کند.

رنگ های روشن، با غلظت و اشباع کم، بهترین رنگ برای استفاده در دفاتر کوچک به حساب می آیند. چرا که به بزرگنمایی در محیط کمک می کنند. به طور عکس هارمونی رنگ های تیره، گرم و غلیظ، برای انتخاب در فضاهای بزرگ و در سبک کلاسیک، مناسب هستند. به خاطر داشته باشید اگر در انتخاب رنگ حرفه ای عمل کنید، گامی بزرگ در جهت زیباسازی دکوراسیون اداری برداشته اید.

3.نحوه تقسیم و تفکیک فضاهای اداری

اگر دقت کرده باشید برخی دفاتر اداری با وجود وسیع بودن، عملاً کارکرد چندانی در ایجاد کاربری های مختلف ندارند. در این دکوراسیون ها عدم تفکیک فضا از طریق تفکیک کننده ها، اثر مخربی بر روی کیفیت دکوراسیون ایجاد کرده است. در حالی که می توان با استفاده از پارتیشن های اداری در انواع چوبی یا شیشه ای، از یک فضای بزرگ چندین اتاق مختلف ساخت. تفکیک از طریق پارتیشین اداری شیشه ای در دکوراسیون های کوچک نیز منجر به بهینه سازی دکوراسیون می شود.

4.مبلمان اداری در دکوراسیون اداری

آیتم موثر دیگر، مبلمان ها و شکل ظاهری آن هاست. اگر مبلمان اداری از شکل ظاهری و خواص ارگونومیک بهره مند باشد، دکوراسیون محیط شیک و رسمی جلوه می کند. بسیار ضروری ست که شکل ظاهری مبلمان ها را بر اساس سبک طراحی انتخاب شود. در این صورت یک هماهنگی زیبا میان سبک دکوراسیون و طرح مبلمان ایجاد می شود که اثرات بسیار مطلوبی بر کیفیت دکوراسیون می گذارد.

مبلمان های مدرن عموماً در اشکال ساده یا انتزاعی ساخته می شود. این دسته از مبلمان ها دارای هارمونی رنگ روشن بوده و به ندرت در رنگ های تیره ساخته می شوند. به طور عکس مبلمان های کلاسیک از چوب های منقش و منبت کاری شده بهره مند می شوند و قیمت بسیار بالایی نیز دارند.

5.چیدمان فضای اداری

مشخصاً نحوه چیدمان مبلمان و سایر عناصر اداری نیز بر کیفیت دکوراسیون اداری اثر می گذارد. اگر در چیدمان حرفه ای عمل نکنید، هر آنچه که برای ساخت یک سبک و همچنین خرید مبلمان اداری هزینه کرده اید، به باد می رود! در دفاتر اداری بزرگ، پروسه چیدمان کار ساده تری است. می توان از تکنیک های مختلف همچون ساخت نقطه تمرکز در دکوراسیون استفاده کرد.

همچنین به راحتی می توان یک سیرکولاسیون مناسب برای گردش کارمندان در محیط ایجاد کرد. اما این پروسه در دفاتر اداری کوچک بسیار چالش برانگیز است. سبک مدرن بهترین گزینه برای دیزاین دفاتر کاری کوچک به شمار می رود. این سبک ساده کمک می کند تا به راحتی عناصر را در کنار هم بنشانید. از این رو پیشنهاد می کنیم پیش از شروع کار با بهترین طراحی دکوراسیون اداری به سبک مدرن آشنا شوید. سپس آن را با دقت بالایی در محیط اداری خود به کار بگیرید.

6.متریال های به کار رفته در دکوراسیون اداری

از دیگر آیتم های موثر بر کیفیت دکوراسیون، متریال ها هستند. در صورتی که در دیزاین فضای اداری خود از متریال های مرغوب، با کیفیت و اصیل استفاده کنید، دکور کلی فضا زیبا و مجلل به نظر می رسد. اما اگر استفاده از متریال های ارزان قیمت را در اولویت قرار دهید، اثر مخربی بر روی دکور ایجاد می کنید. از آنجایی که متریال های ارزان قیمت دوام و استحکام کافی ندارند، انتخاب آن ها از لحاظ اقتصادی نیز هوشمندانه نخواهد بود.

در انتخاب متریال نیز می بایست از سبک طراحی دکوراسیون تبعیت کرد. برای دکورهای کلاسیک از بهترین متریال چوب که به نقوش منبت مجهز شده در همراهی با متریال چرم یا پارچه نفیس، استفاده می شود. اما در سبک مدرن از ساده ترین متریال ها همچون شیشه، فلز، چوب ساده و پارچه های ساده استفاده می شود. به همین خاطر است که اجرای این سبک، هزینه طراحی و دکوراسیون را کاهش می دهد.

7.اکسسوری های اداری در دکوراسیون اداری

اکسسوری های اداری اگرچه فضای زیادی اشغال نمی کنند و معمولاً کوچک هستند، اما تأثیر شایانی بر کیفیت دکور اداری می گذارند. اگر از اکسسوری ها به شکل صحیح و خلاقانه استفاده کنید، یک دکور جذاب و خلاق خواهید داشت. اکسسوری های سبک مدرن معمولاً ساده یا انتزاعی هستند. آن ها از ابعاد کوچکی برخوردار بوده و به شکل خلاقانه طراحی می شوند. اما اکسسوری های کلاسیک برجسته، تزئینی و مجلل هستند. این اکسسوری ها قیمت بالایی داشته و ارزش زیادی به دکوراسیون اداری می بخشند. ساده ترین روش برای استفاده از اکسسوری اداری در عموم سبک ها، استفاده از گلدان های طبیعی است. با این کار می توان تأثیر بسیار مثبتی در کیفیت دکوراسیون و همچنین افزایش پویایی در آن، ایجاد کرد.

8.نور و تهویه در دکوراسیون اداری

شدت نور و میزان تهویه را نیز می توان در دکوراسیون اداری موثر دانست. دفاتری که از نور طبیعی روز برای تأمین نور شرکت استفاده می کنند، ضمن اینکه به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک کرده اند، به افزایش حس پویایی و نشاط در دفتر نیز کمک می دهند. اما تکا به نور روز هوشمندانه نیست. لازم است برای شرکت خود یک سیستم نورپردازی مصنوعی طراحی کرده و از آن برای تأمین روز در مواقع تاریکی استفاده کنید.

نتیجه گیری

با 8 آیتم موثر بر کیفیت دکوراسیون اداری آشنا شدید. در صورتی که در اجرای این آیتم ها دقیق و حرفه ای عمل کنید، نتیجه کار شگفت انگیز خواهد بود.