به گزارش «نود اقتصادی»، در روزهای اخیر برخی گزارش‌های خبری حاکی از منفی شدن تراز تجاری مناطق آزاد و پیشی گرفتن واردات از صادرات در این مناطق است.

در این گزارش‌ها حتی تاکید شده که در منطقه‌ای مانند کیش حتی یک دلار هم کالا صادر نشده است. اما بررسی آمار رسمی واردات و صادرات مناطق آزاد خلاف این موضوع را نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد که جزئیات تجارت خارجی این مناطق باید دقیق‌تر بررسی شود.

آمارهای رسمی تا پایان آبان امسال نشان می‌دهد که آمار کل صادرات مناطق آزاد ۸۳۵ میلیون دلار بوده که با احتساب ۵۶۳ میلیون دلار واردات به این مناطق در مدت یاد شده، تراز تجاری مناطق آزاد نه تنها منفی نبوده بلکه ۲۷۲ میلیون دلار هم مثبت بوده است.

همچنین منطق آزاد کیش که از منظر تجارت خارجی مورد انتقاد قرار گرفته هم ۱۲۶ میلیون صادرات و ۷۰ میلیون دلار واردات داشته است. بررسی‌های اولیه از وضعیت تجارت خارجی مناطق آزاد در آذر و دی ۱۴۰۲ هم بیانگر رد ادعای منفی بودن تراز تجاری این منطقه است.

همچنین از میان ۷ منطقه آزاد مورد بررسی تنها انزلی و چابهار تراز تجاری منفی داشته‌اند و تراز تجاری منطق آزاد، کیش، قشم، ماکو، ارس و اروند مثبت بوده است.

بنابراین به نظر می‌رسد برای قضاوت در خصوص وضعیت تجارت خارجی مناطق آزاد باید کمی مستند‌تر و بر پایه آمارهای رسمی عمل کرد تا به نتیجه دقیق‌تری برسیم.