به گزارش «نود اقتصادی» به نقل از مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «سیدصولت مرتضوی» در چهارمین جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان قم که در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد، بیان کرد: دولت سیزدهم در عمل به وعده ایجاد یک میلیون فرصت شغلی صادق‌الوعد بوده‌ است‌.
 
وی ادامه داد: دولت مردمی در طول این مدت ثابت کرده هرچه وعده داده پای آن ایستاده و آن را عملی کرده است، امروز اتفاقات خوبی در سراسر کشور در عرصه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، فرهنگی، اقتصادی و بین‌الملل رقم خورده است.
 
 مرتضوی گفت: منابع تکلیفی ما با منافع مردم باید با ضریب حداقل ۲ اهرم بشود و اگر‌ معدل این مباحث را در نظر بگیریم به این می‌رسیم ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در کشور انتظار حداقلی ملت و دولت از ما کارگزاران است.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: رونق تولید و اشتغال در دولت سیزدهم کم‌سابقه‌ بوده است، در ۳ فصلی که گذشت معدل نرخ بیکاری‌ در سال‌جاری در کانال ۷ قرار گرفته و تقریباً با معدل نرخ بیکاری قابل قبول در جهان فاصله اندکی داریم.
 
وی افزود: نرخ بیکاری در فارغ‌التحصیلان، بانوان و اقشار مختلف مردم ۲ درصد کاهش پیدا کرده و در مقابل نرخ مشارکت افزایشی بوده است.
 
مرتضوی عنوان کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران در اثرگذاری تعاملات بین‌المللی به جایی رسیده که اقتدار، عزت و امنیت را در کشور به ارمغان آورده و این موضوع موجب رونق اقتصادی در کشور شده است.
 
وی اشاره کرد: ما شیوه‌های مختلفی برای صحت‌سنجی آمار اشتغال در کشور داریم اما به دنبال ابداع روش‌های نوین و دقیق در کشور هستیم. خوشبختانه چند سامانه جدید در این وزارتخانه فعال شده است که به این موارد می‌پردازد.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح کرد: این وزارتخانه مأموریت یافته است که به فضل الهی تا ماه‌های آینده آمار دقیق افرادی که بیکار هستند را در سراسر کشور مشخص کند تا ما اطلاعات و آمار درستی در دسترس داشته باشیم که بتوانیم برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم.
 
وی ادامه داد: در این پروژه نه تنها اطلاعات افراد بیکار بلکه شاغلین، با آمار دقیقشان هم ثبت خواهد شد تا با آمارهای واقعی و دقیق در کشور مواجه باشیم.
 
مرتضوی اظهار داشت: دولت امروز مأموریت دارد دارد که مشکل شغل افراد در کشور را حل کند و برای آن برنامه‌ریزی کرده است و ما در راستای تحقق شعار دولت، در این وزارتخانه خواهیم کوشید.
 
وی اضافه کرد: توسعه مشاغل خُرد و خانگی از اهداف ماست و باتوجه به ظرفیت قم در نظر داریم این استان را به‌عنوان پایلوت به کشور در این حوزه معرفی کنیم.
 
وزیر کار گفت: یکی دیگر از روش‌های ایجاد اشتغال در کشور نگاه جدی به توسعه هنرستان‌های فنی‌و‌حرفه‌ای در استان‌هاست، بنده معتقد هستم نظام آموزش و پرورش باید براساس نیازهای شغلی کشور برنامه‌ریزی کند.
 
وی افزود: براساس آمار وزارت آموزش و پرورش با اقداماتی که در طول عمر دولت سیزدهم رخ داده است و توسعه‌هایی که در هنرستان‌ها انجام شده حدود ۴۸ درصد دانش‌آموزان به این هنرستان‌ها گرایش دارند‌.