به گزارش «نود اقتصادی» توسعه صنعت پتروشیمی از بالادست و تأمین خوراک و حامل‌های انرژی تا پایین دست تا تولید محصول نهایی با چالش‌های بسیاری روبه‌روست که مرتفع شدن این نگرانی‌ها می‌تواند روند بهتری از توسعه را به همراه داشته باشد. شایان ذکر است نگاه‌ها بیشتر به توسعه صنعت پتروشیمی در بالادست آن معطوف شده و توسعه زنجیره بیش از همه به توسعه در بالادست و تولید کالاهای پایه متمرکز بوده که رویکرد صحیحی به شمار می‌رود.
در نشستی که در موسسه مدیریت و برنامه ریزی انرژی دانشگاه تهران برگزار شد علی صالح نیا به 7 چالش توسعه زنجیره ارزش پتروشیمی اشاره کرد و چالش‌های حوزه تامین مالی و سرمایه گذاری و چالش‌های مرتبط با بازار محصولات را اولویت دار ترین چالش ها در صنعت پتروشیمی دانست.
کارشناس و پژوهشگر حوزه سیاستگذاری صنعت پتروشیمی، ضمن تاکید بر اهمیت این صنعت از نظر ارز آوری و همچنین پشتیبانی از تولید محصولات در زنجیره‌های مختلف اقتصادی از جمله نساجی، صنایع پلیمری و کشاورزی ، به لزوم بررسی چالش های این صنعت پرداخت.
وی چالش های صنعت پتروشیمی را در هفت گروه چالش‌های حوزه سرمایه گذاری و تامین مالی، چالش‌های حوزه تامین خوراک، چالش های حوزه بازار محصولات، چالش های حوزه لجستیک و زیرساخت، چالش های حوزه یوتیلیتی و پشتیبانی، چالش های حوزه تنظیم گری و حکمرانی و چالش‌های حوزه علمی فناوری دسته بندی کرد.
وی با اشاره به میانگین سرمایه گذاری حدود دو میلیارد دلار در سال صنعت پتروشیمی ایران و مقایسه آن با میزان سرمایه‌گذاری سایر کشور‌های پیشرو و رقبای منطقه‌ای، به وجود ضعف جدی در این حوزه پرداخت و از لزوم توجه به استفاده از ابزارهای سرمایه گذاری نوین و همچنین برنامه ریزی برای جذب سرمایه گذاران خارجی پرداخت.
صالح نیا افزود: در حوزه تنوع بازار ما شاهد تغییر روند کشورهایی مثل چین از وارد کننده محصولات پایه و میانی به تولید کننده این محصولات هستیم درحالی که کشورهای اروپایی به دلیل عدم دسترسی به خوراک در حال تبدیل شدن به وارد کننده محصولات پتروشیمی برای استفاده در صنایع پایین دستی هستند.
وی با اشاره به مشکلات مرتبط با تامین خوراک، چشم انداز ناترازی گازی در سال های نه چندان دور را به عنوان یکی از چالش‌های جدی در حوزه تامین خوراک پتروشیمی های با خوراک گاز عنوان کرد و افزود : در پتروشیمی های خوراک مایع نیز ما شاهد ترجیح استفاده از نفتا برای تولید بنزین به جای استفاده از آن به عنوان خوراک واحد‌های پتروشیمی هستیم .
این کارشناس حوزه سیاستگذاری صنعت پتروشیمی با اشاره به چالش های حوزه تنظیم گری و حکمرانی، بر لزوم توجه به مکان یابی مجتمع های پتروشیمی و همچنین بحث‌های مرتبط با محیط زیست اشاره کرد.
وی در حوزه چالش‌های مرتبط با حوزه علمی،فناوری به دو مبحث مهم کاتالیست های مورد نیاز این صنعت و همچنین لایسنس های مورد نیاز جهت تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی اشاره کرد.
صالح نیا با اشاره به چالش‌های حوزه زیرساخت و لجستیک به بررسی هزینه بالای حمل محصولات پتروشیمی اشاره کرد.
وی در حوزه پشتیبانی و یوتیلیتی نیز با اشاره به مشکل کمبود آب برای پتروشیمی های درون سرزمینی و همچنین چالش‌های مرتبط با قیمت گذاری یوتیلیتی ها، بر لزوم توجه به مشکلات این حوزه تاکید کرد.