به گزارش «نود اقتصادی» بررسی آمار تولید خودرو حکایت از افزایش ۱۸ درصدی تولید نسبت به سال گذشته را دارد ولی با این وجود این افزایش شامل تمامی گروه‌های خودروسازی نمی‌شود.

ایران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین گروه خودروسازی کشور نه تنها در این آمار نقش مثبت و سازنده‌ای نداشته بلکه طبق آمارها در ۹ ماهه اول امسال ۶ درصد هم کاهش تولید در آمار این خودروساز دیده می‌شود.

بررسی جزئی‌تر آمارهای رسمی نشان می‌دهد که تولید ایران خودرو در ۹ ماه نخست سال جاری به ۳۹۴ هزار دستگاه رسیده است. این در حالی است که سال گذشته در همین مدت، این خودروساز ۴۲۱ هزار دستگاه خودروی سواری تولید کرده بود. همچنین سال گذشته همین موقع تولید ایران خودرو با ۳۰ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۰ به عنوان یک نقطع قابل اتکا در صنعت خودروی کشور به شمار می‌رفت اما امروز روند این آمار برعکس و حتی منفی شده است.

علیمردان عظیمی مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو که در ماه‌ پایانی سال گذشته راهی جاده مخصوص شده بود در ابتدای سال جاری و در حضور نمایندگان مجلس وعده افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو را داده بود.

با این وجود آمارها نشان می‌دهد که این مدیر خودروساز نتوانسته به وعده خود عمل کند. باید دید واکنش عباس علی آبادی وزیر صمت نسبت به این موضوع چه خواهد بود؟ عظیمی از مدیرانی است که قبل از وزارت علی آبادی در ایران خودرو فعالیت خود را آغاز کرده و به نظر می‌رسد این آمار می‌تواند زمینه تغییر و تحول بزرگترین خودروساز کشور را فراهم کند.