به گزارش «نود اقتصادی» اخیرا مسعود نیلی «مشاور دولت حسن روحانی در امور اقتصادی» طی مصاحبه‌ای گفته است: «دولت در کشور ما دائم در حال توزیع رانت است. اعداد رانت‌ها هم بسیار بزرگ شده است؛ دولت فقط ۱۴۰ هزار میلیارد تومان در یک سال برای نان خرج می‌کند»

رقم ۱۴۰ هزار میلیارد تومان رانت ادعایی مسعود نیلی گرچه درست است، اما نکته‌ای که مشاور اقتصادی روحانی فراموش کرده این است که دولت سیزدهم وارث اقتصاد معیوب در صنعت آرد و نان بوده است.

به‌عبارتی طبق داده‌های نمودار، در دوره حسن روحانی از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰، یاران مسعود نیلی اقدامی برای اصلاح قیمت آرد و نان انجام نداده و قیمت هر کیلو آرد نانوایی را طی ۸ سال به نرخ ۶۶۵ تومان ثابت نگه داشتند.

نمودار همچنین نشان می‌دهد دولت درحالی در سال ۱۳۹۳ آرد را با ۴۲ درصد تخفیف (یارانه) به نانوایی‌ها داده که این مقدار تا سال ۱۴۰۰ به ۸۷ درصد تخفیف و تا سال ۱۴۰۲ به ۹۶ درصد تخفیف رسیده است.

لازم به ذکر است در اردیبهشت ۱۴۰۱ دولت سیزدهم در ابتدا اقدام به اصلاح و واقعی‌سازی قیمت آرد صنف و صنعت کرده و به‌دلیل ملاحظات اجتماعی و همزمانی حذف ارز ۴۲۰۰، قیمت آرد نانوایی‌ها را گرچه تغییر نداد اما از طریق اجرای طرح هوشمندسازی آرد و نان، خروج آرد از چرخه رسمی را به حداقل رساند. به‌عبارتی، مسعود نیلی نه‌تنها از اتهامات خود و دولت روحانی فراری است، اشاره‌ای هم به ملاحظات اجتماعی سال ۱۴۰۱ نمی‌کند.