به گزارش «نود اقتصادی» وضعیت متغیر‌های پولی در شش ماهه ابتدایی سال توسط بانک مرکزی منتشر شده که نشان می دهد سرعت رشد نقدینگی همچنان در محدوده قابل کنترل ۲۶ درصد و رشد پایه پولی نیز در رقم ۴۲ درصد قرار دارد.

اما نکته قابل توجه در آمار‌های جدید وضعیت رشد سالانه پول به عنوان جز اول نقدینگی و همچنین وضعیت رشد شش ماهه این متغیر است.

از شهریور ۱۴۰۱ تا پایان شهریور ۱۴۰۲ جز سیال و تورم زای نقدینگی یعنی پول در حدود ۴۰.۶ درصد رشد داشت هاست. اما این رقم برای شش ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ تنها ۹ درصد بوده است. این تناقض ریشه در سرعت تبدیل شبه پول به پول در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ داشته که در شش ماهه ابتدای امسال مهار شده است.

بر اساس آمار منتشر شده رقم نقدینگی در اقتصاد کشور از ۷۰۹۹ هزار میلیارد تومان گذر کرده که در مقایسه با شهریور ۱۴۰۱ در حدود ۲۶ درصد رشد داشته است.

سهم پول (اسکناس و مسکوک + سپرده‌های جاری) به عنوان جز تورم زای نقدینگی از رشد ۱۵۰۴ هزار میلیارد تومانی نقدینگی در یکسال اخیر حدودا ۳۴ درصد یا معادل ۵۱۷ هزار میلیارد تومان بوده و سهم شبه پول (مجموع سپرده های مدت دار) در حدود ۶۵ درصد یا معادل ۹۹۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

اما کاهش ملموس انتظارات تورمی و همچنین تب پول موجود در اقتصاد بیشتر به کنترل رشد پول و سپرده های جاری برمی گردد که این موضوع از طریق کنترل نقدینگی، افزایش ۴ درصد نرخ بهره از ۱۹ به ۲۳ درصد و ثبات ارز به دست آمده است. به طوری که سهم پول (اسکناس و مسکوک + سپرده‌های جاری) از مجموع رشد نقدینگی در شش ماهه اخیر تنها ۱۰ درصد بوده است و مقایسه این رقم با عدد ۳۴ درصدی بدست آمده در طول یکسال نشان می دهد که چگونه قدرت تورم زایی پول کاهش پیدا کرده است.