به گزارش «نود اقتصادی» قطعا اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که به دلیل های مختلفی دندان خود را از دست داده باشید، برای یک بار هم شده استفاده از روش ایمپلنت دندان برای جایگزینی جای خالی دندان از دست رفته به گوش شما رسیده است.

ایمپلنت دندان جلو


امروزه ایمپلنت دندان بهترین روشی است که می توانید از آن برای پر کردن جای خالی دندان های خود استفاده کنید. ایمپلنت به روش های مختلفی کاشت می شود که استفاده از هر یک از این روش ها در نهایت منجر به کاشت ایمپلنت خواهد شد اما راه و روند درمان آن ها با یک دیگر متفاوت است.

افرادی که بر روی زیبایی چهره خود بسیار حساس هستند و نمی خواهند حتی یک روز هم دندان هایشان زیبایی و جذابیت چهره آن ها را تغییر دهد از ایمپلنت فوری استفاده می کنند.

مخصوصا اغلب افراد از ایمپلنت فوری دندان جلو استفاده می کنند زیرا دندان های جلویی تاثیر بسیار زیادی در زیبایی چهره افراد دارد. به صورت کلی ایمپلنت فوری و ایمپلنت معمولی دارای یک تفاوت اساسی با یک دیگر هستند و آن هم روش جایگذاری ایمپلنت درون استخوان فک است.
این تفاوت بدین صورت است که اگر اندازه استخوان فک از نظر طول، عرض، تراکم و کیفیت استخوانی مناسب باشد و دچار تحلیل استخوان نشده باشد بلافاصله بعد از کشیدن دندان طبیعی خراب شده در همان روز جایگذاری و قرار دادن ایمپلنت درون استخوان فک صورت می گیرد.
بیشتر بخوانید » قیمت ایمپلنت 1402
اما همین کشیدن و برداشتن دندان طبیعی بیمار و قرار دادن پایه ایمپلنت درون استخوان فک در روش ایمپلنت معمولی تقریبا 3 ماه به طول می انجامد و پروسه طولانی مدت است. البته در روش ایمپلنت فوری دندان جلو بلافاصله بعد از کاشت ایمپلنت یک روکش یا تاج موقت بر روی ایمپلنت قرار داده می شود تا زیبایی دندان دچار اختلال نشود و بعد از 3 الی 6 ماه بعد از جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک که آن را یک پارچه سازی می گویند تاج دائمی دندان بر روی ایمپلنت قرار می گیرد.
معمولا روکشی که بر روی ایمپلنت فوری قرار داده می شود از جنس پلاستیک و بسیار سبک است و از دندان های دیگر کوتاه تر طراحی شده است زیرا هدف از این کار کاهش فشار های وارد شده به ایمپلنت در زمان غذا خوردن است.  برای ایمپلنت فوری دندان های جلو مهم ترین مورد داشتن استخوان فک با تراکم و کیفیت بسیار مطلوب است.
مزیت های ایمپلنت فوری دندان های جلو چیست؟
مزیت هایی مانند نحوه کاشت ایمپلنت فوری، کیفیت بالا، کارایی و سرعت کاشت توانسته محبوبیت این روش را بین روش های مشابه بیشتر کند و میزت های منحصر به فردی نسبت به ایمپلنت معمولی داشته باشد. از مهم ترین مزیت های ایمپلنت فوری عبارتند از:
کوتاه بودن پروسه درمان در ایمپلنت فوری
همان طور که در بخش قبلی شرح دادیم ایمپلنت فوری بلافاصله بعد از کشیدن دندان طبیعی انجام می شود و هیمن باعث می شود درمان ناهنجاری های دندان و کاشت ایمپلنت دندان بسیار کوتاه تر شود.  بدین صورت که ایمپلنت معمولی بعد از جراحی لثه و قرار دادن ایمپلنت نیاز دارد 3 تا 6 ماه پروسه درمانی را طی کند اما ایمپلنت فوری تنها  در یک جلسه انجام می شود.

نیاز به جراحی های کمتر و کم تهاجمی تر

همانطور که بیان کردیم در زمان کاشت ایمپلنت فوری دیگر نیازی به جراحی برای برش لثه نیست و ایمپلنت درون سوراخی که برای دندان قبلی بود کاشته می شود. به همین علت این روش بسیار کم تهاجمی و تعداد جراحی های لازم آن بسیار است.

قرار گرفتن بهتر تاج دندان

 در ایمپلنت فوری تاج دندان در لحظه های اولیه کاشت ایمپلنت درون استخوان فک بر روی آن قرار داده می شود. به همین علت نسبت به ایمپلنت معمولی در جای مناسب و بهتری قرار می گیرد و در طولانی مدت لثه و تاج دندان دارای هماهنگی بهتری با یک دیگر خواهند بود.

افزایش و حفظ اعتماد به نفس بیماران

مخصوصا برای دندان هایی که در بخش جلویی قرار گرفته اند ایمپلنت فوری بهترین گزینه است زیرا در هیچ بازه زمانی بی دندانی و عدم زیبایی را حس نخواهید کرد. افرادی که ایمپلنت معمولی انجام می دهند و چند ماه دچار بی دندانی هستند قطعا زیبایی و اعتماد به نفس آن ها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. ایمپلنت فوری در یک جلسه هم پایه را کاشت می کند هم روکش را بر روی پایه قرار می دهد به همین علت ضمن حفظ زیبایی و جذابیت چهره بیمار اعتماد به نفس و زیبایی لبخند بیمار را افزایش می دهد.

تورم، درد، التهاب و خونریزی کمتر در ایمپلنت فوری

 با توجه به اینکه کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت در یک جلسه انجام می شود طبیعی است که بیمار درد، تورم، خونریزی و التهاب زیادی را تجربه نکند. زیرا برشی در لثه ایجاد نشده است که خونریزی و درد ایجاد شود. کم بودن درد، تورم و خونریزی در این روش توانسته محبوبیت این روش را بسیار افزایش دهد.

زیبایی و ظرافت بیشتر ایمپلنت فوری دندان جلو

با توجه به اینکه جراحی کمتر انجام می شود، میزان تحلیل استخوان فک و لثه صفر می باشد و زیبایی دندان ها زودتر تامین می شود این روش دارای زیبایی و ظرافت بالاتری نسبت به ایمپلنت معمولی است.

کاندید مناسب کاشت ایمپلنت فوری دندان جلو کیست؟

به صورت کلی هیچ فردی نمی تواند تعیین کند آیا گزینه مناسبی برای کاشت ایمپلنت فوری است یا نه؟ و برای تعیین این مورد باید حتما به دندان پزشک متخصص مراجعه نمائید. افرادی که بهترین گزینه برای کاشت ایمپلنت فوری دندان جلو هستند عبارتند از:

  • افرادی که تراکم و کیفیت استخوان فک و لثه خود را از دست نداده باشند.
  • افرادی که عادت به دندان قروچه و ساییدن دندان ها به یک دیگر نداشته باشند.
  • افرادی که دارای بافت دهان و دندان های بسیار سالم هستند و پیش از انجام ایمپلنت دندان درمان دندان های خود را آغاز کرده باشند.
  • افرادی که دارای دقت بسیار در رعایت و حفظ بهداشت دهان و دندان هستند و به دستورات پزشک در حیطه بهداشت دهان و دندان به دقت عمل می کنند.
  • افرادی که دارای سلامت عمومی مناسب هستند.

و ما حال ممکن است این سوال برای شما پیش آید که شرایط انجام ایمپلنت فوری چیست؟

  • مهم ترین نکته برای داشتن شرایط اولیه کاشت ایمپلنت فوری این است که بیمار دارای سلامت کامل لثه باشد. موفقیت در کاشت ایمپلنت فوری به صورت مستقیم با سلامت لثه بیمار ارتباط دارد. لثه بیمار قبل از کاشت ایمپلنت دندان باید عاری از التهاب، بیماریو هر نوع عفونت باشد.
  • تراکم کافی و کیفیت استخوان فک بسیار در ایمپلنت فوری حایز اهمیت است. پیش از آن که یک بیمار بخواهد کاندید ایمپلنت فوری دندان جلو باشد باید در اطراف محل استخراج کیفیت و تراکم کافی استخوانی وجود داشته باشد تا بتواند به خوبی از پایه ایمپلنت پشتیبانی کند. در غیر این صورت باید پیوند استخوان صورت بگیرد تا تراکم کافی تضمین شود سپس اقدام به کاشت ایمپلنت نمایند.
  • بیمار نباید هیچ گونه بیماری زمینه ای که کنترل نشده است داشته باشد. معمولا از این روش برای افرادی که دچار تصادف یا ضربه شده اند استفاده می کنند و به همین دلیل باید بیمار دچار بیماری های زمینه ای کنترل نشه و بیماری های پریو دنتال نباشد که در این صورت این روش برای او مناسب نخواهد بود.