به گزارش «نود اقتصادی» قیمت دلار با وجود افت و خیز‌های زیادی که پس از آغاز درگیری فلسطین و رژیم اشغالگر قدس (سه هفته پیش) داشت اما همچنان در کانال ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان قرار دارد و هم اکنون به نظر می‌رسد با تثبیت روی قیمت ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان، تمایلی به جا به جایی از این محدوده ندارد.

قیمت ارز علی‌رغم برخی سیگنال‌های نامساعد، نظیر ابقای ایران در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف و همچنین امکان افزایش برخی تحریم‌ها از سوی آمریکا نه تنها در شکست کانال ۵۲ هزار تومان موفق نبوده بلکه فعالان بازار غیر رسمی از روند کاهشی آن در روز‌های آینده صحبت می‌کنند.

به طور کلی بررسی‌های روند قیمت دلار در سال جاری نشان می‌دهد که با وجود شوک‌های بیرونی مانند تحریم و التهابات بین‌المللی، کانال ۵۰ هزار تومان کانال محبوب دلار بوده و  به محض کاهش سطح ریسک‌های سیاسی نرخ اسکناس آمریکایی مجددا به سمت آن حرکت می‌کند.

از همین‌ رو کارشناسان سطوح قیمتی این کانال را کریدور محبوب و تثبیت شده دلار می‌دانند که تا پایان سال به این راحتی‌ها از دست نخواهد رفت. بررسی روند قیمت دلار در سال جاری نشان می‌دهد این اسکناس در مجموع ۱۵۰ روز کاری اخیر  ۱۲۵ روز زیر کانال ۵۲ هزار تومان بوده و هر بار از این کانال گذر کرده نهایتا سه روز دوام آورده و مجددا به محدوده قبلی بازگشته است.

افت ریسک‌های سیاسی و کاهش سطح انتظارات تورمی را می‌توان به عنوان دو عامل مهم در راستای چسبندگی قیمت دلار به کانال ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان دانست. البته ریسک های سیاسی بعضا با اتفاقاتی مانند رخ داد‌های اخیر  بیشتر می‌شد اما بازار ارز آینده سیاسی و بین‌الملل را با ثبات تر و ایده‌ال تر از وضعیت فعلی ارزیابی می‌کند و از همین رو واکنش ماندگاری به این موضوعات ندارد.

سطح انتظارات تورمی نیز با افت سرعت گردش پول، کاهش فعالان و متقاضیان در بازار‌های غیر رسمی و ضعف طرف تقاضا در بازار دلار، به سمت کاهش محسوس بوده است.

فعالان بازار غیر رسمی علاوه بر مانور روی سیگنال‌های منفی مذکور، آمار‌های جدید گمرک ایران را نیز دست مایه تحلیل صعود دلار قرار داند که این مورد نیز در بر آورد انتظارات آنان کافی نبود.  گمرک ایران به‌تازگی اعلام کرده تراز تجاری هفت ماهه منتهی به مهر امسال، رقمی معادل منفی ۷.۷ میلیارد دلار بوده است که نشان می‌دهد در این مدت، واردات از صادرات پیشی گرفته است.

هر چند تراز تجاری متغیر بسیار مهم در وضعیت ارزی کشور خواهد بود اما فعالان بازار انتظار تاثیرگذاری منفی این موضوع را در قیمت دلار داشتند اما باید دقت داشت جریان ارزی در ایران صرفا غیر نفتی ارزیابی نمی‌شود و فروش نفت که اخیرا نیز جهش‌هایی در مقایسه با سال گذشته داشته، می‌تواند بسیار اثر گذار باشد.