مدیریت صندوق‌ها توسط افرادی با تخصص و مهارت بالا انجام می‌شود. ازاین‌رو ریسک این روش سرمایه‌گذاری نسبت به فعالیت مستقیم در بازار سرمایه کم‌تر است. البته با توجه به این موضوع باید گفت میزان کسب سود نیز کم‌تر خواهد بود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری تنوع بالایی دارند همچنین می‌توان آنها را براساس بازدهی سالانه به‌عنوان بهترین یا حتی بدترین صندوق معرفی کرد. در ادامه می‌خواهیم به معرفی بهترین صندوق‌ها بپردازیم تا اگر قصد سرمایه‌گذاری از این روش را دارید انتخاب برایتان آسان‌تر شود پس تا انتها با ما همراه باشید.  

بهترین راه سرمایه گذاری کدام است؟

انتخاب بهترین راه سرمایه گذاری کاملا به میزان سرمایه شما، مهارتی که دارید، وقتی که برای انجام تحلیل و بررسی بازار می‌گذارید، میزان ریسک‌پذیری و مواردی از این قبیل بستگی دارد.

انتخاب صندوق‌ سرمایه ‌گذاری جزء روش‌های کم‌ریسک است که بسته به میزان ریسک، سود آنها نیز افزایش یا کاهش می‌یابد. این روش برای افرادی با سرمایه‌های محدود می‌تواند بهترین گزینه باشد.

به‌طور کلی باید گفت معمولا انتخاب بازار سرمایه از سپرده‌گذاری در بانک بهتر و از دیگر راه‌های سرمایه‌گذاری امن‌تر است. همچنین در این بازار راه‌های متنوعی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که به شما حق انتخاب بیشتری می‌دهد.

سرمایه لازم برای شرکت در صندوق‌ سرمایه‌ گذاری

برخی افراد می‌پرسند با 50 میلیون چیکار کنم ؟ اگر سرمایه شما کم‌تر یا بیشتر از این مقدار است نیز می‌توانید فعالیت مستقیم در بازار مالی یا شرکت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید.

در حقیقت این صندوق‌ها به‌وجود آمدند تا سرمایه‌های خرد بازار را جمع‌کنند و بتوانند با استفاده از آنها در بخش به‌خصوصی سرمایه‌گذاری انجام دهند. صندوق‌ها به افزایش سرمایه افراد و رشد اقتصادی کشور کمک می‌کنند.

بهترین صندوق سرمایه گذاری کدام است؟

در مقایسه صندوق های سرمایه گذاری باید به میزان بازدهی سالانه آنها توجه کرد. امروزه‌ صندوق‌های متنوعی به‌وجود آمده که هر کدام در زمینه‌ای خاص فعالیت می‌کنند. شناخت بهترین آنها به شما در داشتن انتخاب درست و کسب سود بیشتر کمک خواهد کرد.

در بین انواع صندوق‌هایی که وجود دارد می‌توان به 10 مورد زیر اشاره کرد. این مدل صندوق‌ها در سال‌های اخیر توانسته‌اند بازدهی مناسبی داشته باشند.

  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری اثربخشی
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله
  • صندوق سرمایه‌گذاری شاخصی
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازارگردانی
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی

شرکت در کدام صندوق سرمایه گذاری بهتر است؟

این موضوع به میزان ریسک‌پذیری شما بستگی دارد. برای افرادی که نمی‌خواهند سرمایه خود را در بانک نگهداری کنند اما خیلی هم اهل ریسک نیستند صندوق‌های با درآمد ثابت گزینه خوبی به‌حساب می‌آیند.

در مقابل صندوق‌های سهامی وجود دارند که تحت تاثیر نوسانات بازار بورس میزان سود یا زیان آنها دچار تغییر می‌شود. برای افرادی که خواهان سود بیشتری هستند و احتمال کاهش سرمایه را نیز می‌دهند این نوع صندوق بهتر است.

معیار دیگری که به شما در داشتن انتخابی بهتر کمک می‌کند توجه به بازدهی صندوق به‌خصوص در طی سال گذشته است. شما می‌توانید عملکرد صندوق را حداقل در طول یک‌سال یا بیشتر به‌طور کامل بررسی کنید تا امکان پیش‌بینی روند آن فراهم شود.

چه عواملی در انتخاب صندوق سرمایه‌ گذاری تاثیر دارند؟

زمانی که می‌خواهید یک صندوق را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید علاو‌بر بازدهی باید به عوامل دیگری که روی عملکرد آن تاثیر می‌گذارند نیز توجه کنید. این موارد به شرح زیر هستند:

  • ارزش دارایی صندوق: زمانی که یک صندوق از ارزش دارایی بالایی برخوردار باشد نشان می‌دهد در بین سرمایه‌گذاران اعتبار بالایی دارد. پس انتخاب آن می‌تواند گزینه خوبی باشد.
  • میزان ریسک: صندوق‌های پربازده مانند نوع سهامی ریسک بیشتری نیز دارند. توجه به میزان ریسک صندوق کاملا به روحیه افراد بستگی دارد.
  • نوسانات صندوق: علاوه‌بر بازدهی باید به نوساناتی که یک صندوق سرمایه‌گذاری تجربه کرده نیز دقت کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

جمع‌بندی

صندوق سرمایه گذاری یکی از روش‌های غیرمستقیم ورود به بازارهای مالی است که معمولا افراد با سرمایه محدود آن را انتخاب می‌کنند. همچنین باید گفت این صندوق‌ها ریسک کم‌تری نسبت به فعالیت مستقیم در بازار مالی دارند و برای انتخاب بهترین آنها باید به بازدهی که در سال‌های اخیر داشتند توجه کنید.