حسین سلیمی، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با «نود اقتصادی» در مورد اثرات منابع ارزی آزاد شده بر بازار ارز و کالاهای اساسی اظهار کرد: آزادسازی منابع ارزی و واریز ۵ و نیم میلیارد یورو به حساب بانک‌های ایرانی در قطر برای تامین نیازهایی مثل دارو و کالاهای اساسی، یک موفقیت و دستاورد بزرگ بین المللی تلقی می شود که نتیجه مدت‌ها دیپلماسی و تلاش وزارت امور خارجه و بانک مرکزی است.

وی افزود: قطعا اینکه ما توانسته ایم پس از سالها، مطالبات معوقه خود را در یک کشور دیگر دریافت کنیم اتفاق بسیار خوبی است که باید همچنان تداوم یابد. حالا نوبت دولت و بانک مرکزی است که تصمیم بگیرند این منابع چطور و در کدام بخش هزینه شود.

سلیمی عنوان کرد: معتقدم مهمترین نیاز ارزی کشور، انجام اقدامات لازم برای کاهش تورم است و این منابع ارزی باید در همین سمت و سو به کار گرفته شود.

عضو اتاق بازرگانی بیان کرد: سر منشا مشکلات اقتصادی ما متاثر از تورم بالاست که بانک مرکزی هم در تلاش است تا تورم را کنترل کند و آنرا کاهش دهد. در نتیجه باید بخش قابل توجهی از این منابع ارزی را در خدمت نیازمندی های واردات مواد اولیه برای رونق تولید اختصاص داد، چراکه این موضوع ضمن کمک کردن به روند تولید، می تواند اهداف اصلی بانک مرکزی در جهت کاهش تورم را نیز محقق سازد.

سلیمی تصریح کرد: به هر حال نیاز ارزی ما حدود ۵۰ میلیارد دلار در سال است و صادرات و فروش نفت ما هم در صورت برگشت ارز به کشور نیز همین مقدار است. طبیعتا اگر ارز حاصل از فروش نفت به کشور بازنگردد در یک جایی کسری بوجود خواهد آمد و همین کسری نیز روی تهیه مواد اولیه برای واحدهای صنعتی تاثیر منفی دارد.

وی بیان کرد: در همین راستا منابع ارزی آزاد شده می تواند تاثیر خوبی در جبران کسری ارز  داشته باشد و بسیاری از مشکلات مواد اولیه و چرخه تولید را برطرف کند.