به گزارش «نود اقتصادی» براساس آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی ایران، در مردادماه ۱۴۰۲ مانده تسهیلات جاری و غیرجاری نظام بانکی در کل کشور ۶ هزار و ۳۷ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مردادماه سال گذشته رشد ۳۴/۶ درصدی داشته است.

این گزارش نشان می‌دهد بالاترین درصد رشد تسهیلات بانکی در مردادماه امسال مربوط به استان‌‌های عمدتا مرزی بوده است، به‌طوری‌که در مردادماه سال جاری مانده تسهیلات جاری و غیرجاری هرمزگان رشد ۶۳/۵ درصدی نسبت به مردادماه ۱۴۰۱ داشته است. پس از این استان، مانده تسهیلات بوشهر با رشد ۵۴/۸ درصدی دوم و خوزستان با رشد ۴۶/۹ درصدی سوم است.

مانده تسهیلات جاری و غیرجاری استان مرکزی با رشد ۴۵/۵ درصدی در رتبه چهارم، خراسان شمالی با ۴۴/۸ درصد پنجم، کهگیلویه وبویراحمد با رشد ۴۴/۷ درصد ششم و مانده تسهیلات استان‌های اردبیل، زنجان، کردستان، لرستان و سیستان و بلوچستان نیز هر کدام با رشد ۴۰ تا ۴۳ درصدی در رتبه‌های هفت تا یازدهم قرار دارند.

قابل ذکر است از آنجایی که این آمار مربوط به تسهیلات غیرجاری نیز می‌شود به‌طور قطعی نمی‌توان گفت کل رشد مربوط به دریافت تسهیلات جدید بوده است، اما پر واضح است که دریافت تسهیلات جدید نیز نقش قابل‌توجهی در افزایش مانده تسهیلات استان‌های عمدتا مرزی و محروم داشته است.