به گزارش «نود اقتصادی» طی سال‌های گذشته یکی از دلایل نوسان فصلی نرخ ارز، افزایش تقاضا برای ارز مسافرتی اربعین ذکر می‌شد. این اتفاق نه بخاطر حجم قابل‌توجه نیاز ارزی اربعین، بلکه عمدتا به‌دلیل عدم مدیریت تقاضاها، تشکیل صف‌های طولانی دریافت ارز و مهمتر از همه، تقاضای ارزی دلار بود.

در سال جاری بانک مرکزی ایران با دو اقدام شامل اتخاذ سیاست دلارزدایی از سبد ارزی زائران اربعین و جایگزینی دینار عراق به جای دلار و بهبود کمیت و کیفیت سیستم توزیع ارز مسافرتی، اولا مانع تشکیل صف‌های طولانی برای دریافت ارز شد و ثانیا فشار را از بازار دلار برداشت.

گزارش‌ها نشان می‌دهد تا روز چهارشنبه هشتم شهریور مجموع ارز‌های فروخته شده مسافرتی از سوی بانک مرکزی به بیش از ۱۶۰ میلیارد دینار رسیده و مابقی نیز از بازار تامین شده است. همچنین طبق آمارها، طی دوره توزیع ارز اربعین، نرخ دلار در بازار از حدود ۴۹ هزار و ۶۴۴ تومان در ۱۶ مرداد به ۴۹ هزار و ۵۹۱ تومان در ۱۶ شهریور رسیده و نرخ آزاد دینار عراق نیز طی این مدت از ۳۸/۷ به ۳۸ تومان رسیده است. به‌عبارتی، در دوره توزیع ارز اربعین نه‌تنها دلار و دینار نوسان نداشته، بلکه کاهش جزئی نیز داشته‌اند.