به گزارش «نود اقتصادی» در حالی که بازار ارز در روزهای گذشته، روزهای نیمه تعطیلی را گذرانده، قیمت درهم روند نزولی به خود گرفت و به ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. عموما در بازار ارز، کاهش قیمت درهم سیگنال کاهشی برای قیمت دلار محسوب شده و از همین رو انتظار افت دلار در روز های آینده دور از ذهن نیست.

در حال حاضر قیمت هر درهم برابر ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان بوده که با احتساب نرخ ثابت درهم در برابر دلار، هر دلار در بازار ایران ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان بدست می آید.

باید توجه داشت که قیمت هر دلار در برابر درهم امارات در رقم ۳.۶ تثبیت شده، یعنی هر دلار امریکا ۳.۶ برابر درهم امارات است. از همین رو با محاسبه قیمت درهم در بازار ایران و همچنین نرخ تثبیتی درهم در برابر دلار، قیمت هر دلار آمریکا در بازار ایران بر اساس نرخ درهم تقریبا ۴۷ هزار و ۵۰۰ یعنی ۲ هزار تومان پایین تر از قیمت فعلی بدست می آید.   

این در حالی است که قیمت دلار در بازار نیمه تعطیل روزهای گذشته از ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان به ۴۹ هزار و ۵۰۰ کاهش پیدا کرد که یکی از دلایل اصلی این کاهش را میتوان در کاهش نرخ درهم جستجو کرد. با توجه به نرخ درهم میتوان انتظار افت بیشتر قیمت دلار و بازگشت نرخ آن به کانال ۴۸ هزار تومان را نیز داشت.

از آنجا که عمده تسویه های بین المللی ایران از کانال درهم و از طریق کشور امارات انجام می شود، از همین رو نرخ ارز این کشور بر ارزش ریال تاثیر بسزایی دارد.