به گزارش «نود اقتصادی» جریان درآمد‌های ارزی ( صادرات غیر نفتی و نفتی ) و ما به ازای آن هزینه‌های ارزی (واردات کالا) یکی از تاثیر گذارترین متغیرهای موجود بر روند قیمت دلار و قدرت بانک مرکزی در بازارسازی دلار است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که خالص درآمد ارزی کشور در ۵ ماهه سال جاری در حدود ۶ میلیارد دلار بوده که دو برابر رقم ۳ میلیارد دلاری سال گذشته است.

بررسی آماری که بلومبرگ با استناد به داده‌های Tanker Trackers منتشر کرده نشان می‌دهد که متوسط صادرات نفت ایران به صورت روزانه ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز بوده که این عدد در فروردین امسال تقریبا ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه و در مرداد ماه نیز در حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بوده است که با احتساب ۵ ماه به متوسط مذکور می‌رسیم.

این در حالی است که متوسط قیمت هر بشکه نفت در ۵ ماه اخیر در حدود ۷۶ دلار بوده و با این حساب اگر ایران نفت را حتی با تخفیف ۵۰ درصدی نیز فروخته باشد، بدین معنی است که درآمد حاصل از صادرات نفت در ۵ ماهه ابتدایی سال حداقل ۱۱ میلیارد دلار بوده است.

هر چند آمار دقیقی از فروش نفت و در آمد نفتی کشور در سال جاری وجود ندارد اما با توجه به اظهار نظر رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر تحقق ۵۰ درصدی درآمد نفتی دولت در سال ۱۴۰۲ به نظر می‌رسد تخمین مذکور درست باشد.

این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته متوسط صادرات روزانه نفت ایران در حدود ۱ میلیون بشکه در روز و متوسط قیمت آن نیز ۸۵ دلار بوده که با این اوصاف درآمد نفتی در ۵ ماهه ابتدایی سال گذشته چیزی در حدود ۵ میلیارد دلار بوده است.

علاوه بر صادرات نفتی، مرور عملکرد گمرکات کشور نشان می‌دهد که ۵ ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ بیش از ۱۹ میلیارد و ۳۴۱ میلیون دلار کالای غیر نفتی صادر شده که در مقابل نیز ۲۴ میلیارد دلار کالا وارد شده است. تراز تجاری سال جاری در مدت مذکور در حدود ۵ میلیارد به نفع واردات بوده که این رقم در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ تقریبا ۱ میلیارد دلار به نفع واردات بوده است.

با توجه به ارقام مرور شده به نظر می‌رسد که مجموع درآمد ارزی نفتی و غیر نفتی ایران در پنج ماهه ابتدایی سال جاری بیش از ۳۰ میلیارد دلار بوده که این رقم برای سال گذشته تقریبا ۲۵ میلیارد دلار است. این در حالی است که بازگشت ارز های نفتی و غیر نفتی در سال جاری بیش از سال‌های گذشته بوده که به نوبه خود یک متغیر تاثیر گذار است.

به طور کلی با کسر واردات غیر نفتی از مجموع درآمد ارزی می‌توان تراز تجاری نفتی و غیر نفتی سال جاری را بیش از ۶ میلیارد دلار به نفع صادرات تخمین زد. رقمی که برای سال گذشته و با توجه به واردات ۲۲ میلیارد دلاری نهایتا ۳ میلیارد دلار به نفع صادرات مثبت بوده است.

از همین رو انتظار می‌رود با شدت گرفتن درآمد ارزی از روند افزایشی دلار در نیمه دوم سال جاری در مقایسه با نیمه دوم سال ۱۴۰۱ کاسته شده و دلار در محدوده زیر ۵۰ هزار تومان تثبیت شود. البته در این میان یک جریان ارزی دیگر به سمت قاچاق و یا خروج سرمایه رفته که هر ساله وجود داشته و در محاسبات بالا اعداد آن بدون تغییر نسبت به سال گذشته در نظر گرفته شده است.