به گزارش «نود اقتصادی» روزنامه اعتماد اخیرا یک اینفوگرافی از مقایسه سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران و برخی کشورهای عربی منتشر کرده که تمامی آمارهای آن اشتباه و البته دروغ است.

براساس این اینفوگرافی، درحالی سرانه مصرف سالانه گوشت قرمز ۴ کیلوگرم به‌ازای هر ایرانی ذکر شده که این مقدار در جیبوتی ۱۵، لبنان ۱۸، عراق ۱۹، مصر ۲۶، تونس ۲۸، عمان ۴۳، عربستان ۵۴، امارات ۶۲ و کویت ۶۷ کیلوگرم ذکر شده است (تصویر اول).

آمارهای روزنامه اعتماد درحالی است که بررسی داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد لاشه قابل‌مصرف دام ذبح‌شده در کشتارگاه‌های کشور طی سال ۱۴۰۱ حدود ۵۹۸ هزار تن بوده است. همچنین طی سال گذشته ۴۸/۵ هزار تن گوشت قرمز از خارج وارد شده و برآورد می‌شود بیش از ۲۰ هزار تن نیز در خارج از کشتارگاه‌های کشور (به‌صورت گوشت قربانی، کشتار در روستاها و ...) ذبح شده باشد.

به‌عبارتی خالص مصرف گوشت قرمز کشور (لاشه قابل مصرف) در سال ۱۴۰۱ حدود ۶۶۶ هزار و ۵۰۰ تن بوده که به‌ازای هر ایرانی نزدیک به ۸ کیلوگرم می‌رسد، عددی که دو برابر عدد اعلامی روزنامه اعتماد است.

همچنین طبق داده‌هایی که خبرگزاری بلومبرگ منتشر کرده، آمارهای روزنامه اعتماد از مصرف گوشت در کشورهای عربی نیز کاملا اشتباه است. طبق گزارش خبرگزاری بلومبرگ مصرف گوشت قرمز در کشورهای عربی طی سال گذشته برای کویت ۲۱ کیلوگرم، عمان ۱۹ کیلوگرم، امارات ۱۶، لبنان و مراکش و مصر ۱۲، الجزایر و تونس ۱۱، اردن ۱۰، عربستان سعودی ۹ و برای عراق ۴ کیلوگرم است.