مقامات دولتی ویتنام در نشستی با فعالان اقتصادی ایرانی اعلام کردند: جذب سرمایه برای اجرای پروژه‌هایی که همراه با نوآوری بوده و در حوزه حفاظت از محیط زیست و بر پایه مصرف انرژی‌های پاک باشد جزو اولویت‌های دولت ویتنام است.

فانتی تانگ، معاون وزارت صنعت و تجارت ویتنام پیش از آغاز نشست مذاکرات رودررو بین فعالان اقتصادی ایرانی و ویتنامی به ظرفیت‌های همکاری دو طرف اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر ایران و ویتنام سطح روابط تجاری خود را علی‌رغم شیوع کرونا توسعه دادند و به ۱۲۶ میلیون دلار در سال رساندند؛ اما فاصله تا هدف‌گذاری تجارت 2 میلیارد دلاری، بسیار زیاد است.

او سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر، داروسازی، تجهیزات پزشکی و صنایع با تکنولوژی بالا را زمینه‌های مناسبی برای همکاری مشترک بین دو کشور عنوان کرد.

معاون وزیر صنعت و تجارت ویتنام گفت: برای رسیدن به سطح تجارت تعیین شده لازم است، مکانیسمی طراحی شود تا زمینه را برای تجارت هموار کند.

به باور سانتی تانگ اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری بین دو کشور در مسیر توسعه مناسبات تجاری و سرمایه‌گذاری بسیار اثرگذار است.

او ظرفیت‌های همکاری بین ایران و ویتنام را بسیار گسترده دانست و افزود: بازار ایران و ویتنام بزرگ و موقعیت جغرافیایی دو کشور قابل توجه است، برای همین باید زمینه دسترسی را به این بازارها را برای یکدیگر فراهم کنیم.

معاون وزیر صنعت و تجارت ویتنام ادامه داد: این کشور تقاضای واردات محصولات کشاورزی، آهن، فولاد، شیلات و کائوچو از ایران را دارد.

او در ادامه به اهمیت انتقال اطلاعات تجاری و قانونی برای آشنایی فعالان اقتصادی دو طرف از فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود اشاره کرد.

 

نگوآن آنتوآن، مدیرکل وزارت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری ویتنام نیز ضمن اشاره به ظرفیت‌های گسترده دو طرف برای همکاری‌های مشترک، تصریح کرد: جنگ روسیه و اوکراین، درگیری‌های اقتصادی چین و آمریکا در کنار چالش‌های اقتصادی داخلی، همه کشورها را درگیر کرده است. از طرفی شرکت‌های بزرگ و چندملیتی نیز با مسائلی مواجه هستند و رقابت‌های گسترده‌ای در صحنه اقتصاد بین‌المللی رخ داده است. با وجود این شرایط، ویتنام توانسته رشد خوبی را در صحنه اقتصادی و تولید ناخالص داخلی خود تجربه کند.

او ادامه داد: رشد اقتصاد ویتنام در آسیا روند ثابتی را طی کرده و رتبه دوم آسیا در حوزه سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داده است. ارقام جذب سرمایه‌گذاری این کشور قابل توجه بوده و از ۱۴۳ کشور جهان جذب سرمایه داشته است. کره جنوبی با اجرای ۹ هزار پروژه در صدر کشورهایی قرار دارد که در ویتنام سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

مدیرکل وزارت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری ویتنام، ادامه داد: این کشور، علاقه‌مند به جذب سرمایه از دیگر کشورها در زمینه کشاورزی با فناوری بالا، انرژی سبز، تکنولوژی بازیافت و پروژه‌های مربوط به حفظ محیط زیست و غیره است. در واقع توجه به فناوری و نوآوری در پروژه‌ها برای دولت ویتنام بسیار اهمیت دارد چون معتقدیم، نوآوری زمینه توسعه را فراهم می‌کند.

او از برنامه‌ریزی دولت ویتنام برای کاهش تورم، کاهش سود بانکی و تنوع‌سازی بازار در این کشور خبر داد و افزود: در مسیر توسعه اقتصادی کشور تاکنون 16 موافقت‌نامه تجارت آزاد بین ویتنام و دیگر کشورها امضا شده است. در کنار این موضوع، وضعیت اقتصادی و اجتماعی حاکم بر ویتنام، رقابتی بودن هزینه تولید در این کشور نسبت به دیگر کشورهای آسیایی، تأمین نیروی انسانی، وجود زیرساخت‌های آماده از نظر انرژی و شهرک‌های صنعتی برای اجرای پروژه‌های مختلف، همراهی و حمایت مناسب دولت از پروژه‌های تعریف شده، عواملی هستند که موجب جذب سرمایه‌های خارجی به ویتنام می‌شود.