به گزارش «نود اقتصادی» به نقل از روابط عمومی شرکت پرداخت الکتروینک سداد، مهندس محمدحسین کاشی با بیان نقش نظام جدید کارمزد تراکنش در تعدیل معضل کارمزدخواهی گفت: «این موضوع همیشه دو وجه داشته است. یک وجه مربوط به رگولاتور بوده است. خوشبختانه بعد از چندین سال این مرجع پا در مسیری گذاشت است که جلوی کارمزدخواهی که متاسفانه بدل به فرهنگی نامطلوب در حوزه پرداخت شده است را بگیرد. وجه دیگر به پی‌اس‌پی‌ها مربوط می‌شود که چند ماه است هر 12 شرکت فعال در این حوزه جلساتی در سطح مدیرعامل برگزار می‌کنند و توافقات اولیه‌ای برای محدودسازی و متوقف کردن این موضوع کرده‌اند. این کار به پی‌اس‌پی‌ها کمک خواهد کرد هزینه صرفه‌جویی شده را صرف توسعه زیرساخت‌ها و افزایش کیفیت خدمات خود کنند. اما باید توجه داشت که این مهم یک شبه محقق نمی‌شود و اصلاح نظام کارمزد اولین گام در این مسیر است».

کاشی ادامه داد:‌ «واکنش پذیرندگان سداد به اصلاح نظام کارمزد به هیچ وجه منفی نبوده چراکه قرار نیست عدد بزرگی از پذیرندگان کسر شود. این مسئله از آمارهای مرکز تماس سداد که پاسخگوی سوالات پذیرندگان در این خصوص بوده مشخص است».

او در توضیح اینکه آیا پذیرنده‌های کوچک همچون سوپرمارکت‌ها با این اصلاح همراه می‌شوند گفت: «به نظرم به‌تدریج همه پذیرنده‌ها آن را قبول می‌کنند، اما قطعا چون این مساله سال‌ها بدون تغییر ادامه پیدا کرده و به نوعی فرهنگ تبدیل شده است طبیعتا تغییر و شکستن آن، نیازمند صرف زمان است».

کاشی با انتقاد از معضل کارمزدخواهی در سال‌های گذشته گفت: «متاسفانه سال‌ّها این فرهنگ نامناسب وجود داشته و شاید در روز اول نتواند به نقطه صفر برسد، اما شروع خوبی است و می‌تواند مسیر را هموار کند در واقع این معضل تنها در صورتی حل می‌شود که تمامدوازده شرکت فعال در حوزه پرداخت‌ّهای الکترونیکی در توافق با یکدیگر این اتفاق را رقم بزنند».‌

مدیرعامل پرداخت الکترونیک سداد درباره مدل پرداخت کارمزد به پی‌اس‌پی‌ها نیز توضیح داد: «در مدل کنونی پی‌اس‌پی‌ها همیشه پول را با تأخیر دریافت می‌کنند و همین باعث می‌شود برنامه‌ریزی در حوزه‌های مختلف سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، نیروی انسانی و زیرساخت با تأخیر انجام شود. از نظر من مدل کنونی ایده‌آل نیست و باید هزینه به صورت مستقیم به پی‌اس‌پی پرداخت شود».

مهندس کاشی رمز موفقیت شرکت‌های پرداخت را روی‌آوردن به نوآوری و خلاقیت دانست و آن را تنها راه نجات بخش در بحث رقابت خواند.او گفت: «اگر به این سمت نرویم‌ تجارت ما دچار مشکل خواهد شد. نوآوری می‌تواند روزنه‌ای برای شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف باز کند اما با چالش‌هایی از جمله عدم شفافیت و نبود سند بالادستیدر برخی از حوزه‌ها نظیر کیف پولمواجه هستیم که مانعی بر سر نوآوری در حوزه پرداخت است.جسارت شرکت‌ها  در ورود به راهکارهای نوین پرداختی تعیین کننده‌ترین عامل در این حوزه است».

کاشی در ادامه و با تاکید به نقش رگولاتوری در این حوزه گفت:‌ «مهمترین حوزه‌ای که می‌تواند شاهد نوآوری‌های بسیار باشد پرداخت‌های اینترنتی و موبایلی است و اینجاست که رگولاتور باید با تنظیم قوانین جدید به کمک شرکت‌ها در ایجاد نوآوری‌های جدید در شبکه پرداخت کشور بیاید».

مدیرعامل پرداخت الکترونیک سداد پس از پایان این رویداد از شرکت‌های حاضر در بیست و ششمین نمایشگاه الکامپ بازدید کرد و با برخی از حاضران در این نمایشگاه گفت‌وگو کرد.