اگر فردی هستید که اخیراً یک یا چند دندان را از دست داده اید، احتمالا دندانپزشک شما دریافت ایمپلنت های دندانی را توصیه کرده است . با این حال، کاشت ایمپلنت دندان به خودی خود یک فرآیند گسترده و پرهزینه است و شاید با خود گفته باشید که روش دیگری به غیر از ایمپلنت برای جایگزینی دندان از دست رفته است؟

بنابراین احتمالا اینجا شما به دنبال جایگزین هایی برای ایمپلنت های دندانی هستید. نگران نباشید، زیرا دندانپزشکان راهکارهایی دیگری نیز برای جایگزینی دندان از دست رفته توصیه می کنند.

دلایل مختلفی می توانند وجود داشته باشند که شما به فکر جایگزینی برای ایمپلنت دندان باشید. به عنوان مثال:

  • هزینه: قیمت ایمپلنت دندان می تواند گران باشد، به خصوص اگر به ایمپلنت های متعدد یا سایر روش ها برای حمایت از ایمپلنت ها مانند پیوند استخوان نیاز داشته باشید.
  • زمان، طول درمان ایمپلنت: برای برخی از افراد، کاشت ایمپلنت دندان می‌تواند یک فرآیند طولانی باشد که شامل چندین قرار ملاقات در چند ماه می‌شود.
  • جراحی ایمپلنت: قرار دادن یک پایه تیتانیومی کوچک در استخوان فک با جراحی می تواند یک جراحی مهم باشد. برخلاف دندان مصنوعی یا بریج دندان، ممکن است به دوره بهبودی طولانی‌تری نیز نیاز داشته باشد.
  • عوارض ایمپلنت: به گفته بسیاری از دندانپزشک ها و متخصص های ایمپلنت جراحی ایمپلنت دندان تا حد زیادی بدون خطر است، اما همیشه احتمال بروز مشکلاتی از جمله عفونت، آسیب عصبی یا شکست ایمپلنت وجود دارد.
  • نگهداری صحیح از ایمپلنت: ایمپلنت های دندانی باید به طور منظم نگهداری شوند، که شامل مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مراجعه به دندانپزشک برای معاینات منظم است. در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، احتمال بروز عوارضی مانند عفونت یا شکست ایمپلنت بیشتر است.
  • شاید برای شما مناسب نباشد: همه افراد ممکن است کاندیدای مناسبی برای کاشت دندان نباشند، به خصوص اگر سیگار می‌کشید یا شرایط پزشکی خاصی مانند دیابت یا پوکی استخوان یا هر دو دارید.

جایگزین های ایمپلنت های دندانی

خوشبختانه، چندین جایگزین برای ایمپلنت دندان وجود دارد که ممکن است برای رفع مشکل بی دندانی شما مناسب تر باشد. در اینجا برخی از جایگزین ها برای ایمپلنت دندان آورده شده است:

  • پروتزها و دندان های مصنوعی: پروتزهای دندانی طبق سفارش متناسب با دهان شما ساخته شده اند، این دندان های مصنوعی قابل جدا شدن هستند. آنها جایگزین خوبی برای کسانی هستند که از دست دادن دندان های متعدد یا از دست دادن استخوان فک قابل توجهی دارند که ایمپلنت های دندانی را چالش برانگیز می کند.
  • بریج: برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته، بریج های دندانی ساختارهای دائمی هستند که به دندان های مجاور چسبانده می شوند. برای بیمارانی که یک یا چند دندان پشت سر هم از دست داده اند، ممکن است جایگزین مفیدی باشند.
  • پروتزهای جزئی: این پروتزهای دندانی، دندان های مصنوعی متحرکی هستند که به گونه ای طراحی شده اند که اطراف دندان های طبیعی قرار گیرند. هنگامی که فردی چندین دندانش را از دست داده است اما هنوز تعدادی دندان طبیعی دارد، جایگزین بسیار خوبی هستند.
  • فلیپر: فلیپر یا باله دندانی یک پروتز جزئی متحرک است که معمولاً به عنوان جایگزین موقت دندان در حالی که منتظر راه حل دائمی تر مانند ایمپلنت یا بریج هستید استفاده می شود.

انتخاب بهترین جایگزین ایمپلنت دندان مناسب با نیازهای شما باید پس از گفتگو با دندانپزشک و متخصص ایمپلنت تعیین بشود. برای انتخاب آگاهانه، مشاوره یک دندانپزشک خوب می تواند به شما کمک کند تا مزایا و معایب هر درمان دندانپزشکی را بخوبی بسنجید.