به گزارش «نود اقتصادی» با شروع سیاست‌های بانک مرکزی مبنی بر ایجاد بازار رسمی مبادلات ارزی و تامین تمامی نیازهای واقعی در بخش‌های اقتصادی و خدماتی، درکنار اجرای برنامه های منظم و از پیش تعیین شده برای کوچک سازی بازارهای غیر رسمی وبازارگردانی مستمر در این بازارها، شاهد آن بودیم که نرخ دلار در یک روند نزولی قرار گرفت و حتی جوسازی مقطعی سوداگران ارزی نیز نتوانست تغییری در روند کاهشی بلند مدت نرخ ارز ایجاد کند.

 این شرایط باعث شد تا در ماه‌های گذشته، سوداگران در ایجاد یک جبهه تقاضای قدرتمند در بازار ارز ناکام بمانند و نرخ دلار پس از گذشت حدود ۷۰ روز باردیگر به سطوح ابتدایی سال بازگردد.

 دراین رابطه، آمار معاملات ۳۰ روز گذشته بازارهای غیررسمی نشان میدهد نرخ دلار در این مدت افت بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ تومانی را تجربه کرده و روز سه شنبه تا محدوده ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان نیز کاهش یافته است.

 عددی که هرچند از طرف معامله گران برای فروش نقدی دلار در بازارغیر رسمی پیشنهاد می‌شود اما از طرف دلالان ارزی مورد استقبال قرار نمی‌گیرد و آنها در این قیمت تنها فروشنده اند.

 بررسی نرخ های تلگرامی نیز نشان می‌دهد، نرخ های اعلامی با عنوان فروش فردایی دلار افت بسیار محسوسی داشته و در پایان معاملات روز سه شنبه بین محدوده ۵۰ هزار و ۸۰۰ تا ۵۱ هزار و ۳۶۰ تومان قرار گرفته است.

 همچنین برخی کارشناسان با استناد به ابزار تکنیکال ، اظهار می دارند که دلار کانال صعودی خود را از دست داده و یک روند نزولی را حداقل در میان مدت در پیش خواهد داشت.

 این افراد با اشاره به عدم شکل گیری موج تقاضا در محدوده ۵۰ هزار تومانی، پیش بینی می کنند نرخ ارز آمریکایی به زودی وارد کانال ۴۰ هزارتومان خواهد شد و می توان ارقامی بین ۴۴ تا ۴۷ هزار تومان را برای آن متصور بود.

 ارقامی که همین حالا نیز از طرف دلالان کف بازار برای خرید دلار از مردم پیشنهاد می‌شود و به نظر می رسد آنها زودتر از دیگران خود را برای مواجهه با این نرخ‌ها آماده کرده‌اند.

 پیش تر کارشناسان با اشاره به تحولات صورت گرفته در بازار ارز ایران و همچنین افزایش ریسک معاملات دلار از طرف قوانین مالیاتی و سیاست های بانک مرکزی برای مداخله در بازارهای غیر رسمی، درخصوص تداوم روند نزولی ارز و زیان ورود به این بازار هشدار داده بودند.

 براساس گفته کارشناسان، با توجه به اخبار مثبتی که در ماه های اخیر در خصوص تسهیل مبادلات ارزی ایران با کشورهای جهان مخابره شده است، درحال حاضر ورود به این بازار صرفه اقتصادی ندارد و نمی توان به دلار به عنوان یک دارایی کم ریسک برای حفظ ارزش پس اندازها اطمینان کرد.