به گزارش «نود اقتصادی»، دیروز بازار دلار برای اولین بار در سال جاری وارد کانال ۵۰ هزار تومان شد و صبح روز گذشته در حدود ۵۰ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت خورد. این منطقه که حمایت بسیار حساس دلار محسوب میشود معمولا با واکنش بازار و فعالان آن مواجه شده و آنها سعی در حمایت از بازار در این نقطه دارند.

 نوسان جدی دلار در بازار دیروز نشان می‌دهد که بازار انتظار کاهش قیمت‌ها را داشته، اما فعالان مهم آن در محدوده حساس به مانند سه ماه اخیر مداخله کرده و اجازه ادامه روند را به صورت موقت نخواهند داد.

 نکته مهم اما کاهش انتظارات تورمی حول دلار و همچنین کاهش رفت و آمد‌های ارزی فعالان اقتصادی به بازار است که به نوعی تقاضا را در مقایسه با دو ماهه اخیر در کمترین نقطه قرار داده است. این مهم در واقع قدرت فعالان بازار را کم خواهد کرد و احتمالا به زودی شاهد شکسته شدن حمایت ۵۰ تا۵۱ هزار تومانی به نفع جریان کاهشی خواهیم بود.

 از طرفی خبر آزاد شدن بخشی از منابع بلوکه شده ایران در عراق و همچنین مذاکرات جدی در مورد آزادی باقی منابع بلوکه شده، بازار را تحت فشار گذاشته و در صورت تحقق آن احتمالا سیاست‌گذار نیز بیکار نخواهد نشست.

 در واقع با آزاد سازی‌های احتمالی، بانک مرکزی با فراغ بال بیشتری به مدیریت بازار خواهد پرداخت و وزنه‌ای برای شکسته شدن نقاط حمایتی خواهد شد. بنابراین شاهد دو اتفاق در بازار ارز بوده‌ایم که لااقل به صورت میان مدت مورد توافق فعالان است؛ اولا بازار دلار هم جریان نقدی خود و هم جریان تورمی را از دست داده و کاهشی شده است. دوما در مورد آینده بلند مدت نیز می‌بایست منتظر اخبار جدی در خرداد ماه مانند جلسه شورای حکام ، ادامه آزاد سازی‌های منابع بلوکه شده و ... باشیم.