به گزارش «نود اقتصادی» بررسی آمار معاملات دلار در کانال‌های تلگرامی نشان میدهد این ارز طی ۲۳ روز گذشته روند نزولی داشته و از محدوده ۵۵ هزارتومان به محدوده ۵۰ هزارتومان کاهش یافته است.

هرچند این روند در هفته جاری تا حدودی تعدیل شد و نرخ دلار تا وسط کانال ۵۲ هزار تومان نیز افزایش یافت، اما در ساعات پایانی روز چهارشنبه، بازار با فشار عرضه رو به رو شد و قیمت‌ها با افت ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ تومانی، به وسط کانال ۵۱ هزار تومان بازگشت و دلار بازار غیررسمی تمام بازدهی کسب شده از ابتدای هفته را ظرف کمتر از ۲ ساعت از دست داد.

براساس نظر کارشناسان ، با توجه به خروج بخش عمده تقاضا از کف بازار و همچنین سیاست‌های کنترلی اتخاذ شده از طرف بانک مرکزی، روند نزولی دلار همچنان ادامه خواهد داشت و در حال حاضر دلیلی برای شکل گیری جبهه تقاضای قدرتمند در بازار وجود ندارد.

معامله گران دلار این روزها با توجه به عدم تقاضا در بازار و همچنین برنامه های دولت برای مالیات ستانی از دارندگان ارز اظهار داشته اند، سرمایه‌گذاری بیشتر بر روی دلار با ریسک بالایی رو به روشده و فعالیت در این بازار صرفه اقتصادی ندارد.

فنی کاران نیز با استناد به ریزش ناگهانی قیمت دلار در روز چهارشنبه، تداوم روند نزولی دلار را محتمل‌تر دانسته و پیش بینی میکنند روند نزولی قیمت‌ها در میان مدت ادامه یابد.

به گفته آنها در روندهای نزولی هر افزایش قیمتی فرصت فروش است و سرمایه‌گذاران  برای خروج از بازار و جلوگیری از زیان بیشتر اقدام می‌کنند.
ایجاد بستر مبادلاتی جایگزین سوئیفت و امکان گسترش مبادلات ارزی بانک‌های ایرانی با کشورهای روسیه، چین، هند، پاکستان، اندونزی، بلاروس و کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عوامل بنیادی مهمی است که از افزایش عرضه ارز و کاهش قیمت‌ها حمایت میکند.

به نظر می رسد نرخ دلار طی روزهای آتی به کف کانال ۵۰ هزار تومان راه یابد و در صورتی که جبهه تقاضای قوی در این محدوده شکل نگیرد، محدوده ۴۷ و ۴۴ هزار تومان به عنوان اهداف بعدی نرخ دلار در نظر گرفته می‌شود.