به گزارش «نود اقتصادی» روند کاهشی قیمت دلار اگر چه در روزهای اخیر شیب کمتری به خود گرفته و در حدود ۵۰ تا ۵۱ هزار تومان در بازار غیررسمی در حال معامله شدن است، اما با توجه به عقب نشینی چند باره دلار از ۵۵ هزار تومان به محدوده فعلی، این گمان که دلار توانایی شکستن قیمت‌های بالای ۵۱ هزار تومان و ماندگاری در آن نرخها را ندارد تبدیل به یقین شده و همین موضوع طرف تقاضا در بازار غیر رسمی را خلوت تر کرده است.

از طرفی ممنوعیت معاملات دلار در عراق نیز تاثیر چندانی بر قیمت دلار در بازار غیررسمی کشور نداشته است. از همین رو ایجاد جو رسانه ای حول این موضوع که ممنوعیت در عراق منجر به ایجاد تقاضا و رشد نرخ دلار  در بازار داخلی ما خواهد شد با شکست مواجه شده است.

همچنین فضای مثبت منطقه که روز به روز نیز در حال تقویت شدن است، هژمونی دلار در منطقه را با چالش های جدی رو به رو کرده و در صورت برقراری مبادلات رسمی غیر دلاری بین این کشورها احتمالا بخشی از تقاضای سنگین دلار در ایران به سمت ارز های منطقه ای سوق پیدا خواهد کرد و بعد روانی این مهم  نیز تاثیرات مثبت خود را بر بازار ارز در روزهای گذشته قرار داده است.

عامل مهم دیگری که این روزها خریداران بازار غیر رسمی ارز را در خرید دلار به عنوان دارایی سرمایه ای کوتاه و یا میان مدت دو به شک کرده، سیگنال‌های مثبتی است که از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر عملکرد مثبت ایران در تعهدات هسته ای مخابره میشود. به زعم فعالان بازار غیر رسمی ارز، این روزها خریداران دلار عقب نشینی کرده و به نحوی به دلیل کاهش انتظارات تورمی در نرخ دلار حضور آن ها در بازار کمرنگ تر شده است.

به طور کلی در یک روند کاهشی که در حال حاضر برای دلار در حال وقوع است بهترین تصمیم تعلل در خرید دلار است.