به گزارش «نود اقتصادی» به نقل از شادا، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به مطلب مورخ 1402/02/25 روزنامه هم میهن با تیتر «مهار تورم؛ محصول برنامه» توضیح داد: همچنان که نگارنده این مطلب اذعان کرده تورم بالای 40 درصدی مربوط به یک سال اخیر نیست و با «5 سال پیاپی تورم 40 تا 50 درصدی» مواجهیم که باز هم به اذعان نگارنده «دولت‌ها می‌توانستند آن را حول و حوش 20 درصد یا حتی کمتر مهار کنند» پس بخش عمده‌ای از این نقد به همفکران آن روزنامه باز می‌گردد که سال‌ها بدون برنامه سپری کردند و دولت سیزدهم وارث تورم به جای مانده از آنها شد.
در آغاز به کار دولت سیزدهم طبق اعلام بانک مرکزی در نرخ تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده ۶۰ درصد تورم داشتیم که در مرداد و شهریورماه سال ۱۴۰۱ تا ۳۹ درصد نیز کاهش یافت. همچنین در ابتدای کار دولت، نرخ تورم شاخص قیمت تولیدکننده ۸۱ درصد بوده است که به ۳۶ درصد کاهش‌ یافت اما دولت در مسیر بهبود وضعیت اقتصادی با مشکلات زیادی روبه رو بود که اغتشاشات سال گذشته یکی از عوامل مهم در زودتر به نتیجه نرسیدن برنامه‌های اقتصادی دولت بود که حتی در نهایت به جنگ ارزی نیز گسترش یافت و موجب تلاطمات بازارها شد  و به ثمر رسیدن برنامه های اقتصادی دولت را با تاخیر مواجه کرد.
هر چند نباید منکر تاثیرگذاری افزایش قیمت مواد غذایی در دنیا و اثرات جنگ اوکراین بر نرخ تورم بود اما با تمام این موارد دولت سعی کرد تا در سال گذشته از روند صعودی تورم جلوگیری کند که تا حدود زیادی نیز موفق بوده است.
حالا نیز دولت یک برنامه 10 بندی منطبق بر الزامات و ضروریات اقتصاد ایران و آسیب شناسی برنامه‌های گذشته روند پرشتاب دیگری را با تقسیم وظایف بین تمام ارکان دولت دنبال می‌کند و  همکاری هایی که در دستگاه‌ها و تیم اقتصادی دولت در حال انجام است که نوید بخش روزهای خوبی است. 
برنامه کاهش کسری بودجه، کاهش ناترازی بانک‌ها، کاهش بدهی های دولت، کاهش ناترازی ارزی 5 برنامه‌ای است که دولت برای مهار تورم و تحقق شعار سال در نظر گرفته و پیش از این نیز از ابتدای دولت برنامه‌های کنترل تورم دنبال شده بود تا خلاء بی برنامگی سال‌های گذشته پر شود.