به گزارش «نود اقتصادی» اخیرا خبری از سوی یکی از خبرگزاری‌ها به نقل از جهانبخش سنجابی دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق منتشر شده که براساس آن گفته شده که "بانک مرکزی عراق اجازه انتقال دلار به ایران را ندارد".

این در حالی است که این موضوع به گفته تاجران و بازرگانان، در واقعیت چندین سال است اتفاق افتاده و تحول جدیدی در روابط اقتصادی و ارزی ایران و عراق به شمار نمی‌رود. اما به نظر می‌رسد خبرگزاری اصلاح طلب ایلنا ( که متعلق به خانه کارگر است) با برجسته کردن این نکته از زبان دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق قصد سیگنال دهی خاصی را به بازار ارز برای افزایش قیمت را داشته است.

در همین زمینه یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در گفتگو با «نود اقتصادی» با بیان این که تحول جدیدی در روابط اقتصادی ایران و عراق رخ نداده گفت: همه تبادلات پولی بین ایران و عراق طبق روال سابق انجام می‌شود و این که بانک مرکزی عراق نمی‌تواند پولی را به ایران منتقل کند مسئله جدیدی نیست.

وی افزود: بخش خصوصی، ارز ناشی از برگشت صادرات را به راحتی دریافت می‌کند و خللی در راه حل‌های دولت هم برای بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز ایجاد نشده است.

حمید حسینی دیگر عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق هم تصریح کرد: از زمان روی کارآمدن ترامپ در آمریکا بانک مرکزی عراق نمی‌توانست پول به ایران منتقل کند و راه‌هایی مثل انتقال از طریق بانک تعاون اسلامی هم بسته شده بود. بنابراین اتفاق جدیدی نیفتاده است.

وی افزود: بخش دولتی از راه حل‌های غیر مستقیم مثل پرداخت بدهی ایران به ترکمنستان از محل بدهی به عراق و یا واردات کالاهای اساسی بدهی خود را با عراق تسویه کرده و می‌کند. بخش خصوصی هم از طریق حواله چین و امارات و درهم‌ و دینارهای بازار آزاد، ارز صادراتی خود را دریافت می‌کند و هیچ تحول جدید اتفاق نیفتاده است.