به گزارش « نود اقتصادی»، رحمت الله خرمالی، مدیرکل آسیای میانه، روسیه و قفقاز سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: این همایش با هدف آشنایی شرکت‌های ایرانی و قزاقستانی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های یکدیگر و افزایش حجم تبادلات تجاری فی‌مابین برگزار شد.

وی با بیان اینکه سرپرستی هیات قزاقی در این همایش را معاون شرکت کازترید بر عهده داشت افزود: در این همایش شرکت‌های فعال ایرانی و قزاقستانی در حوزه‌های مواد غذایی و کشاورزی (آرد و غلات، نوشیدنی، ماکارونی و پاستا، روغن و مواد غذایی نیمه آماده)، چوب، کابل، متالوژی، واگن و فروشگاه‌های زنجیره‌ای حضور داشتند که ضمن معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی هایشان، آمادگی خود را برای گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های اشاره شده اعلام کردند.

خرمالی ادامه داد: در این همایش به موضوعاتی از قبیل آخرین وضعیت مبادلات تجاری، گسترش همکاری‌های بانکی، توسعه زیرساخت‌های صادراتی و لجستیک و ارتباط گسترده‌تر شرکت‌های ایرانی و قزاقستان پرداخته شد.

وی همچنین در ادامه سخنان خود از سفر نخست وزیر قزاقستان به کشورمان در 6 اردیبهشت ماه سالجاری خبر داد، و برگزاری این همایش پیش از سفر ایشان را فرصت مغتنمی در راستای آشنایی تجار دو کشور دانست.

وی در پایان بیان داشت: با توجه به امضای موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و عضویت قزاقستان در این اتحادیه از یک سو و ظرفیت‌ها و فرصت‌های فراوان کشور مذکور برای حضور
شرکت‌های ایرانی، بر اهمیت حضور تجار در بازار این کشور تاکید کرد.