به گزارش «نود اقتصادی» اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: دولت باید برای حل مشکل طرح نهضت ملی مسکن، علاوه بر زمین باید اقساط وام‌ مسکن متقاضیان طرح را قابل پرداخت و متناسب با درآمدهای آنها کند. ضمن این‌که بایستی بهای تمام شده واحدهای مسکنی با کسر تسهیلات با شرایط متقاضیان هدف تناسب داشته باشد.

وی افزود: اگر بهای تمام شده یک واحد مسکونی 100 متری به عنوان مثال حدود یک میلیارد تومان باشد، با کسر تسهیلات بانکی طرح نهضت ملی مسکن که حدود 400 میلیون تومان فرض می‌کنیم، حدود 600 میلیون تومان آورده فرد متقاضی برای تحویل واحد مسکونی است که این رقم برای جامعه هدف ما که دهک‌های یک 5 هستند، بسیار سنگین و غیرقابل تامین است.

شاکری گفت: در زمان تدوین قانون جهش تولید مسکن آورده متقاضیان را حداکثر 300 میلیون تومان پیش بینی کردیم، لذا اگر بهای تمام شده مساکن افزایش پیدا کرده، دولت باید تدابیری برای پرداخت ما به التفاوت این مبلغ بیاندیشد. این مبلغ به هیچ عنوان نباید بر دوش خریداران باشد.

عضو کمیسیون عمران بیان کرد:  متقاضیان در تسهیلات حدود 400 میلیون تومانی حدود 7 میلیون تومان اقساط پرداخت کنند که این مبلغ نیز بسیار سنگین است و امکان پرداخت اقساط دیگری هم ندارد؛ بی تردید اگر برای این امر هم تدبیری صورت نگیرد، متقاضیان به دلیل ناتوانی مالی امتیاز خود را در بازار می‌فروشند که به احتمال زیاد ملک به دست برخی دلالان و واسطه ها می‌افتد که در انتظار این فرصت هستند و در نهایت مافیای مسکن قلدرتر و معضل مسکن نیز شدیدتر می‌شود.