به گزارش «نود اقتصادی» روابط عمومی وزارت نفت جوابیه‌ای پیرامون به یکی از مطالب «نود اقتصادی» به شرح زیر ارسال کرذ:

نظر به انتشار گزارشی با عنوان « آقای اوجی چقدر از برنامه هایی که از ابتدای امسال قولش را داده بودی انجام شده؟» مورخ 27/12/1401 و طرح پاره‌ای مطالب خلاف واقع، توضیحاتی جهت اطلاع و تنویر افکار مخاطبان آن جریده ارسال می‌گردد. لذا خواهشمند است مقرر فرمایید وفق ماده 23 قانون مطبوعات، توضیحات ارسالی در همان صفحه و با همان فونت انتشار یابد.

از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تاکنون تمهیدات و اقدامات توسعه ای و زیربنایی گسترده‌ای در وزارت نفت انجام گردیده که در راستای تحقق سیاست های کلی نظام در بخش نفت و نیز سند تحولدولت مردمی، مجموعه صنعت نفت ضمن آسیب شناسی وضعیت موجود و اولویت بندی فعالیت ها، با فعال سازی تمامی ظرفیت های داخلی و خارجی و تحت سخت ترین شرایط تحریم های ظالمانه استکبار جهانی، به دستاوردهای قابل توجهی در عرصه های گوناگون نایل گردیده که اهم این موارد در ادامه مورد اشاره قرار می گیرد. لازم به ذکر است که در سال های اخیر با هدف رفع محدودیت های بین المللی در حوزه های بالادستی و پایین دستی صنعت نفت، از تمامی ظرفیت های ملی و توان شرکت های صاحب صلاحیت داخلی و نیز منابع مالی داخلی کشور استفاده شده و حداکثر حمایت از شرکت های دانش بنیان داخلی نیز صورت پذیرفته است.
- در حوزه افزایش حداکثری تولید نفت و گاز کشور و رفع ناترازی انرژی، چندین فقره قرارداد و تفاهم نامه سرمایه‌گذاری در توسعه میادین با اولویت میادین مشترکنفتی و گازی منعقد شده و از ابزارهای متنوع تامین مالی همچون انتشار اوراق سلف موازی استاندارد برای تامین بخشی ازمنابع مالی موردنیازطرحها استفاده شده است. ازجمله مهمترین دستاوردهای این حوزه در سال 1401 می توان به بهره برداری از پالایشگاه فاز 14 میدان گازی پارس جنوبی در انتهای سال مذکور و پیش بینی آغاز تولید از فاز 11 این میدان در سال 1402، پیشرفت فیزیکی بیش از 80 درصد در فاز نخست توسعه میدان نفتی مشترک آزادگان جنوبی و اتمام حفاری بیش از 170 حلقه چاه در طرح مذکور، تمرکز بر اجرای طرح‎های جمع‌آوری گازهای همراه 3200-NGLو 3100-NGL و پیش بینی تکمیل و بهره‌برداری از این طرح ها در سال 1402، تنفیذ قرارداد جمع‌آوری گازهای مشعل میادین مسجدسلیمان و خشت و تسریع در اجرای سایر طرح های مزایده جمع‌آوری گازهای مشعل و نیز پیشرفت قابل توجه در طرح های نگهداشت و افزایش تولید ازمیادین نفتی درچارچوب قراردادیEPC/EPDبا پیش بینی بهره برداری از طرح های "میادین دانان، نفت شهر و سعادت آباد"، "میدان کبود"، "میدان نرگسی" و نیز "میدان لالی آسماری" از مجموعه این طرح ها در سال جاری اشاره نمود.
- در حوزه جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز می توان به بهره برداری از طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان در انتهای سال 1401 و عملیاتی شدن واحد تصفیه نفت گاز پالایشگاه اصفهان (فاز اول) با کیفیت یورو5 به میزان 16 میلیون لیتر در روز اشاره نمود. همچنین مشارکت نامه و تأمین مالی برای پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و پالایشگاه مروارید مکران جمعاً با سرمایه‌گذاری حدود 18 میلیارد دلار با بانک‌ها و هلدینگ‌های بزرگ داخلی در سال 1401 امضا گردید که عملیات اجرایی این طرح ها در سال جاری آغاز خواهد شد. در حوزه پالایش فراسرزمینی،عملیات اجرایی پالایش به ظرفیت 140 هزار بشکه در روزبا کشور ونزوئلااز پیشرفت قابل توجهی برخوردار می باشد. جهت تامین مالی طرح های پتروشیمی از خط اعتباری کشور چین و نیز منابع صندوق توسعه ملی استفاده شده و همچنین برای استفاده از ابزارهای نوین بازار سرمایه از جمله ایجاد صندوق مادرتخصصی پتروشیمی، صندوق سرمایه گذاری خصوصی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های سهامی عام ویژه پروژه نیز برنامه ریزی لازم صورت پذیرفته است. در خصوص طرح های توسعه صنعت پتروشیمی می توان به بهره برداری ازمجتمع پتروشیمی پلی پروپیلن خمین در تیرماه 1401 با ظرفیت 175 هزار تن در سال و نیز افتتاح پتروشیمی پارس گلایکول عسلویه در اسفند ماه 1401 با ظرفیت تولید بیش از 550 هزار تن در سال اشاره نمود.30 تن کاتالیست به ارزش 7.9 میلیون دلار و ماهانه 2000 تن بوتن(1) با ارزآوری بیش از 33 میلیون دلار به کشور روسیه صادرشده است.احداث 13 پارک شیمیایی در شهرهای جنوبی و ساحلی کشور از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز ازجمله برنامه های مهم و اولویت دار در این حوزه می باشد.
- در حوزه تأمین پایدار سوخت کشور و توزیع عادلانه انرژی نیز اقدامات قابل ملاحظه ای صورت پذیرفته که ازجمله دستاوردهای آن می توان به احداث بیش از 670 کیلومتر خط انتقال گاز و حدود 18 هزار کیلومتر شبکه گاز شهری و روستایی در سال 1401، تسریع در اجرای طرح‎های گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان و تکمیل خط لوله انتقال گاز به شهر زابل، افزایش تعداد جایگاه‌های CNGکشوربه2553 جایگاه تاانتهای سال 1401 بامحوریت بخش خصوصی و نیز تکمیل وبهره برداری ازخط لوله انتقال گازبه جزیره کیش اشاره نمود.
- در حوزه استفاده حداکثری از توان تولید داخلی و حمایت از شرکت های دانش بنیان، چندین فقره قرارداد و تفاهم نامه ازجمله تفاهم نامه با نیروهای مسلح با برآورد حجم حدود 3 میلیارد دلار و قرارداد با جهاد دانشگاهی به مبلغ 275 میلیون دلار منعقد شده که درنتیجه حمایت های صورت گرفته، تعداد شرکتهای دانش بنیان صنعت نفت با افزایش 3 برابری به 550 شرکت رسیده است. در سال 1401 رتبه اول تولید بار اول محصولات راهبردی توسط وزارت نفت کسب شده و در این زمینه تعداد 104 پروژه ساخت اول در دست اقدام بوده که منجر به کاهش 60 درصدی هزینه تأمین کالا نسبت به نمونه خارجی خواهد گردید.
- در حوزه مسئولیت اجتماعی و حمایت از اقشار ضعیف جامعه و محرومیت‌زدایی، بیش از 14 همت اعتبار (غالباً در استان‎های نفت خیز و گازخیز) در سفرهای استانی ریاست محترم جمهوری در دولت سیزدهم تخصیص یافته که درنتیجه فعالیت های انجام شده تعداد بیش از 950 پروژه آموزشی، ورزشی، بهداشتی، راه، آبرسانی، برق رسانی، طرح های هادی روستایی و خدماتی از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تا پایان سال 1401 تکمیل و مورد بهره برداری قرارگرفته و مبلغ 1765 میلیارد تومان نیز هزینه شده است. همچنین تعرفه گاز بیش از 600 هزار مشترک کم مصرف و خانواده‎های محروم در اجرای تکالیف بودجه‎ای،رایگان شده و هزینه گازکشی داخل منازل خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد/بهزیستی در 31 استان تامین شده است.

با عنایت به اقدامات زیربنایی صدرالاشاره، امید است با ادامه روند توسعه صنعت نفت در سال‌های آتی نیز شاهدپیشرفت‌های چشمگیری در عملیات و فعالیت‌های صنعت نفت باشیم،بطوریکه با همت و تلاش کارکنان خدوم صنعت نفت، بسیج شرکت‌های توانمند و دانش بنیان داخلی و اتکاء بر خلاقیت و توانمندی مهندسان ایرانی در اجرای طرح‌های توسعه‌ای، صنعت نفت در آینده نیز همچنان نقش خود را به‌عنوان پیشران توسعه پایدار اقتصاد کشور ایفا نماید.