به گزارش «نود اقتصادی» شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو قصد دارد در ماه می تامین نفت پالایشگاه‌هایی در کشورهای شمال آسیا را طبق قرارداد ادامه دهد؛ درحالی که همزمان براساس آخرین تصمیم اوپک پلاس قصد دارد تولید نفت خود را 500 هزار بشکه کاهش دهد. پس ازانتشار غافلگیرکننده خبر کاهش تولید نفت توسط اعضای اوپک پلاس، مشتریان آسیایی به تقلا افتادند تا دریابند آیا این کاهش تولید شامل حال آنها هم خواهد شد، و یا صرفا با هدف افزایش قیمت نفت چنین تصمیمی گرفته شده است. اکنون منابع متعدد آگاه که از نزدیک میزان تخصیص ماهانه نفت خام آرامکو را تحت نظر دارند اعلام کرده‌اند که تامین نفت چندین کشور در شمال آسیا برخلاف تصمیم به کاهش تولید اوپک پلاس، در ماه می همچنان طبق قرارداد ادامه خواهد داشت.

همچنین شرکت ملی نفت ابوظبی، غول نفتی امارات متحده عربی، دست‌کم به سه خریدار نفت خود در آسیا اعلام کرده است که حجم نفت قید شده در قرارداد ماه ژوئن آنها را تامین خواهد کرد. سهم امارات در کاهش تولید نفت اوپک پلاس از ماه می سال جاری روزانه 144 هزار بشکه خواهد بود.

بزرگترین تولید‌کنندگان نفت خام در خاورمیانه و چندین عضو اوپک پلاس روز دوم آوریل اعلام کردند 1.16 میلیون بشکه در روز از تولید نفت خام خود خواهند کاست و این به علاوه روزانه 500 هزار بشکه کاهش تولید نفت توسط روسیه است. تصمیمی که نه تنها منجر به افزایش قیمت جهانی نفت شد، بلکه توانست ساختار معاملات آتی شاخص‌های نفت خام خاورمیانه که به عنوان قیمت مرجع برای تعیین نفت فروخته شده به آسیا مورد استفاده قرار می‌گیرند را تقویت کند.

در پی انتشار خبر اوپک‌پلاس، علاوه بر اینکه آرامکو قیمت نفت خام سبک خود را برای آُیا افزایش داد، ارزش نفت خام دوبی و سوآپ دوبی هم افزایش پیدا کرد و فاصله قیمتی آنها با نفت خام برنت کاهش یافت. تحلیلگران بازار این احتمال را رد نمی‌کنند که در ماه‌های آینده احیای میزان تقاضای نفت چین و افزایش قابل انتظار واردات نفت توسط چین که بزرگترین واردکننده نفت خام جهان به شمار می‌رود، قیمت نفت خام دوبی به قیمتی بالاتر از نفت برنت برسد.