به گزارش «نود اقتصادی» روز ۵ اسفند ۱۴۰۰ (۲۴ فوریه ۲۰۲۲) درگیری‌های روسیه و اوکراین شروع شد. با شروع درگیری‌ها، آمریکا و کشورهای غربی تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه اعمال کردند. این موضوع موجب کاهش قابل‌توجه واردات روس‌ها از آمریکا و کشورهای غربی شد. با کاهش واردات روسیه از این کشورها، زمینه برای حضور کالاهای چینی‌، کالاهای ترکیه، هند، برزیل، ایران، امارات و دیگر کشورها فراهم شد. 

اما بررسی آمارهای تجارت روسیه با کشورهای مختلف نشان می‌دهد ایران نتوانسته از فرصت بوجود آمده برای گسترش روابط تجاری با روسیه استفاده کند، به‌طوریکه مقایسه میزان صادرات ترکیه و ایران به روسیه طی ۱۲ ماه اخیر (از فوریه ۲۰۲۲ تا ژانویه ۲۰۲۳) نشان می‌دهد طی این مدت درحالی صادرات ترکیه به روسیه حدود ۹ میلیارد و ۹۶۷ میلیون دلار بوده که صادرات ایران به روسیه در این مدت ۷۰۹ میلیون دلار است.

 

به عبارتی از زمان شروع تحریم‌های روسیه، صادرات ترکیه به این کشور ۱۴ برابر صادرات کشورمان به روسیه بوده است. همچنین درحالی صادرات ماهانه ترکیه قبل از تحریم‌های روسیه ۷ برابر صادرات کشورمان بوده که این میزان حالا به ۱۴ تا ۱۸ برابر ایران رسیده است.