دکتر محمد کهندل، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص تحولات بازار ارز اظهار کرد: سفر آقای رئیسی و رئیس کل بانک مرکزی به چین و تفاهمنامه‌های بانکی خوبی که در این سفر امضا شد می‌تواند در تسهیل نقل و انتقال پول و دریافت وجوه حاصل از فروش نفت مفید باشد به همین دلیل دشمن قصد دارد به طرق مختلف تاثیرات مثبت این سفر را خنثی کند.

وی بیان کرد: آمریکایی‌ها اخیرا با فشار به بانک مرکزی عراق قصد دارند با وارد ساختن فشار منفی به بازار ارز کشور مسیرهای نقل و انتقال ارز را با دست انداز رو به رو کنند. خرید و فروش ارزی که توسط مردم صورت می‌گیرد سهم ناچیزی در مبادلات ارزی دارد.

کهندل افزود: بیشتر نیازهای ارزی کشور برای واردات توسط بانک مرکزی پاسخ داده می‌شود ولی یک بخش ناچیز تعیین کننده قیمت ارز شده است. این دقیقا شبیه تقاضای ناچیزی است که در بازار اوپک هم روی قیمت نفت اثر می‌گذاشت.

این تحلیلگر بیان کرد: بانک مرکزی باید از طریق سامانه ارز و طلا که طی روزهای آینده افتتاح خواهد کرد فضا را برای پاسخ داده شدن به نیازها در بازار فراهم کند و سپس با مداخله برای تامین نیاز این بخش ناچیز به بازار ارز علامت دهی مناسب داشته باشد. 

نرخ های کاذب مانند نرخ هرات یا سلیمانیه که در فضای مجازی ایجاد می‌شود وضعیت بازار ارز را ملتهب کرده، بنابراین بانک مرکزی باید با تمهیداتی فضای ساماندهی نرخ‌ها و دور کردن بازار از آشفتگی را فراهم کند.