دکتر ایمان زنگنه، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص دلایل افزایش قیمت ارز اظهار کرد: بخشی از دلیل افزایش قیمت ارز افزایش نقدینگی است و بخشی دیگر به دلیل توقفی است که در روند عرضه ارز از سوی برخی صادر کنندگان رخ داده است.

وی بیان کرد: به صادر کنندگان این امکان داده شده که ۷۰ درصد ارز حاصل از صادراتشان را در بازار نیما و ۳۰ درصد را در بازار آزاد بفروشند. برخی صادر کنندگان برای عرضه این ۳۰ درصد تعلل می‌کنند تا بعد از افزایش قیمت ارز بتوانند سود آوری داشته باشند. 

ایمان زنگنه افزود: در خصوص سفر آقای رئیسی نیز انتظارات مثبتی در جامعه ایجاد شد که متاسفانه به دلیل ضعف در تشریح دستاوردهای این سفر هنوز انتظارات مثبتی از این ناحیه در بازار ارز شکل نگرفته است.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: متاسفانه فعالان اقتصادی هنوز از اقدامات راهگشایی که در این سفر در خصوص مبادلات ارزی، تجاری و بانکی انجام شده آگاه نیستند. 

وی ادامه داد: بانک مرکزی به تنهایی نمی‌تواند بار مدیریت مسائل ارزی و را به دوش بکشد. بارها مقامات بانک مرکزی از مناسب بودن ذخایر ارزی و تخصیص‌های خود گزارش داده‌اند ولی مشکلات بازار ارز خارج از موضوع میزان تامین ارزی است که بانک مرکزی انجام می‌دهد.

زنگنه بیان کرد: فرار سرمایه به انواع مختلف اعم از خروج از کشور و خرید ارزش برای حفظ ارزش پول مردم در ماه‌های اخیر شدت گرفته و همین موضوع روی افزایش قیمت ارز اثر گذاشته است.