بسمه تعالی
سردبیر محترم سایت نوداقتصاد

با سلام 
نظر به انتشار گزارشی با عنوان «وزارت نفت در بخش مدیریت تقاضا همچنان بلاتکلیف و بدون برنامه عمل میکند» مورخ 11/11/1401 و طرح پاره‌ای مطالب خلاف واقع، توضیحاتی جهت اطلاع و تنویر افکار مخاطبان آن رسانه ارسال می‌گردد. مقرر فرمایید وفق ماده 23 قانون مطبوعات، توضیحات ارسالی در همان جایگاه انتشار یابد.
                                   
رونوشت: دبیر محترم شورای اطلاع رسانی دولت


توضیحات وزارت نفت درخصوص گزارش 90 اقتصادی
پیرو انتشار گزارش تصویری با عنوان "وزارت نفت در بخش مدیریت تقاضا همچنان بلاتکلیف و بدون برنامه عمل می‌کند" در سایت 90 اقتصادی مورخ 11/11/1401، اداره کل روابط عمومی وزارت نفت با ارسال توضیحاتی به شرح زیر ضمن رد ادعای مطرح شده درخصوص بلاتکلیفی در موضوع مدیریت تقاضا، تصریح کرده است: 
در سالهای گذشته پروژههایی برای بهینهسازی تصویب شد و به مرحله اجرا رسیدهاند اما متاسفانه به دلایل مختلف در مرحله اجرا بازدهی مطلوبی نداشتهاند. با توجه به ناموفق بودن اغلب پروژههای بهینهسازی اجرا شده در کشور در سالهای گذشته، وزارت نفت بازنگری در اجرای این پروژهها به منظور ایجاد کارآمدی و اثربخشی را در دستور کار قرار داده است و بر این مبنا یا این پروژهها را بازنگری میکند یا پروژههای جدیدی را با رویکرد اثربخشی به مرحله اجرا میبرد.
از آن جمله:
*طرح تعویض بخاریهای موجود با بخاریهای با بازدهی بالا با استفاده از ظرفیت ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقا نظام مالی کشور، در مرحله تصویب در شورای محترم اقتصاد می‌باشد و به زودی عملیاتی خواهد شد.
*پیشنهاد تأسیس صندوق بهینه‌سازی مصرف انرژی برای درج در برنامه هفتم توسعه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه گردیده است که در صورت تصویب، تأمین سرمایه اولیه برای اجرای طرحهای بهینه‌سازی مصرف انرژی (از جمله طرح جایگزینی بخاریها) با استفاده از منابع صندوق مذکور و ظرفیت ماده 12 قانون رفع موانع تولید، تسهیل می‌گردد.