به گزارش «نود اقتصادی» به نقل از خبرگزاری فارس از مشهد،  سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در آغاز عملیات اجرایی مجتمع مسکونی "نجم" به ظرفیت ۸۰۰ واحد که  به همت سازمان اقتصادی کوثر در منطقه فدائیان اسلام مشهد احداث می شود اظهار کرد: ملت ایران، ملتی است که اگر مدیران آن درست تصمیم بگیرند و شجاعانه پای تصمیم خود بایستند، مردم این ظرفیت را دارند که به مدیران کمک کنند و گشایش ها اتفاق بیافتد.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به فیلم ها و سریال هایی که طی یک سال گذشته توسط بنیاد شهید ساخته شده است، افزود: در همین یک سال گذشته حضور فرهنگ شهدا در مباحث فرهنگی، صدا و سیما، جشنواره ها، یادواره ها، کتابها و سایر بخشهای فرهنگی چندین برابر قبل افزایش یافته است که نتیجه تغییر رویکرد مدیران است، در حالیکه تغییرات مدیریتی در سازمانهای مختلف دست اندرکار اندک بوده است.

وی با بیان اینکه با این تغییر رویکرد و نگاه مدیران مسائلی که سالها مشکل داشت، حل شده است، گفت: زمانی که به بنیاد شهید آمدم و تاریخ و عملکرد سازمانهای مربوطه را بررسی کردم، برداشت رییس جمهور از دارایی بنیاد شهید این بود که گفتند "همان دارایی هایی که اوایل انقلاب امام راحل به بنیاد شهید دادند، همه نیازهای این نهاد را کفایت کرده و به حدی است که نه تنها از دولت بودجه‌ای نگیرد بلکه به دولت هم کمک کند".

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران دارایی های این نهاد را به نرخ دلار اوایل انقلاب حدود ۱۰ میلیارد دلار تخمین زد و افزود: با توجه به اینکه ابلاغیه سال ۱۳۹۳ مقام معظم رهبری مبنی بر عدم فعالیت اقتصادی نهادهای فرهنگی بود و بنیاد شهید این رویکرد را اتخاذ کرده اما پرونده های زیادی در خصوص اراضی و املاک و دارایی های این نهاد وجود داشت که باید بررسی می شد.

وی با اشاره به توجه ویژه دولت به تامین منابع مالی بنیاد شهید اظهار داشت: بنیاد شهید تنها سازمانی است که بودجه سالانه آن بیش از ۱۰۰ درصد تخصیص می یابد، البته این به معنای کافی بودن این منابع برای تامین همه نیازهای بنیاد نیست.

قاضی زاده با بیان اینکه تغییر رویکردها، تغییر کارکردها را به دنبال دارد، افزود: تغییر کارکردها بر تصمیمات اثر می گذارد لذا تا زمانی که جامعه هدف بنیاد شهید با گوشت و پوست خود دارایی های این نهاد را لمس نکند به آن باور نمی رسد، بنیاد شهید نهاد آرمانی متعلق به امام راحل است که باید یک سازمان الگو باشد، نه فقط به فکر افزایش درآمد خود باشد بلکه در جهت گره گشایی از کار مملکت نیز وارد عمل شود.

معاون رییس جمهور گفت: سازمان اقتصادی کوثر باید سازمانی باشد که کشور در حوزه سازندگی، تولید و توسعه، رشد و اقتصاد دانش بنیان به آن تکیه کند، امید است راه اندازی مجتمع مسکونی نجم در مشهد به طور مستقیم خانواده شهدا را بهره‌مند سازد و تبدیل به یک سازمان توسعه ای دانش پایه و قدرتمند در عرصه داخلی و بین المللی شود و یک سازمان اقتصادی تراز در جمهوری اسلامی ایران به شمار رود.

آغاز مولدسازی املاک رها شده بنیاد شهید

ناصر فخاری  نیز در این مراسم گفت: پیش از این سازمان اقتصادی کوثر وعده رسیدن به سود سه هزار میلیارد تومانی را داده بود که امروز به این عدد نزدیک و به طور متوسط سودآوری این سازمان سه برابر شده است.

مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه سازمان اقتصادی از ۱۵ ماه قبل مولدسازی املاک و دارایی های بنیاد شهید را آغاز کرده است، افزود: امام راحل در زمان راه اندازی بنیاد شهید دارایی هایی را در اختیار این نهاد قرار داد تا برای جامعه ایثارگران هزینه شود، اما سازمان تابعه بنیاد در بهره وری از این دارایی ها و به سودرسانی آنها ناموفق بوده و نتوانسته خدمتی از این محل به جامعه ایثارگران داشته باشد.

وی اظهار داشت: در طول ۱۲ سال قبل یکهزار و ۹۵۰ میلیارد تومان به بنیاد شهید پرداخت شد اما فقط در همین دو سال اخیر یکهزار و ۵۵۰ میلیارد تومان از محل فروش سهام به بنیاد اعطا شد، از ۱۴۰ شرکت زیرمجموعه سازمان اقتصادی کوثر اکنون فقط ۴۰ شرکت باقیمانده است و بسیاری از املاک و اموال آن شرکتها از بین رفته است.

مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر گفت: آنچه تاکنون به جامعه ایثارگری پرداخت شده از محل خزانه دولت بوده و سازمان اقتصادی کوثر و سازمان املاک وابسته به بنیاد شهید در این بخش موفق نبوده اند، لذا دارایی هایی که امام راحل به بنیاد شهید اختصاص داد، نتوانست دردی از جامعه ایثارگران بردارد، ضمن اینکه دارایی های این بنیاد روز به روز در حال تحلیل رفتن بود.

فخاری اظهار داشت: برای حفظ دارایی های باقیمانده بنیاد شهید؛ با همت همکاران فرآوری و مولدسازی املاک و اراضی رها شده در دستور کار قرار گرفت زیرا باید تا زمانی که خانواده شهدا و جانبازان در قید حیات هستند بتوانند از دارایی های این بنیاد منتفع شوند، هم اکنون متوسط سن جانبازان به ۶۰ سال رسیده و کمتر از ۲۰ درصد والدین شهدا در قید حیات هستند، در آینده نزدیک شاید دیگر جانبازانی نباشند که از این بخش بتوانند بهره ای داشته باشند.

وی بیان کرد: دولت هم شرایط سختی را می گذراند و حملات زیادی از جانب مولدسازی به آن صورت می گیرد، مولدسازی کار بسیار دشواری است، کسانی که نسبت به این موضوع اعتراض می کنند، کم سواد نیستند، یا می خواهند دولت موفق نشود، یا اینکه برای املاک و اراضی رها شده، نقشه ای دارند.