اخبار شرکتها-یکی از الگوهای ادامه دهنده مهم در فرایند انجام تحلیل های تکنیکی، الگوی پرچم صعودی و پرچم نزولی هستند. به همین منظور در این محتوا قصد داریم تا اطلاعات کاملی پیرامون الگوی پرچم صعودی (Bull Flag) و الگوی پرچم نزولی (Bear Flag) و آموزش کامل آن ها در اختیار شما قرار دهیم.

هر معامله گر و سرمایه گذار برای پیاده سازی تکنیک و استراتژی های معاملاتی خود نیاز دارد که این الگوها را بشناسد. هنگامی که این الگوها شکل می گیرند، شاهد الگوی پرچم صعودی و نزولی هستیم که قیمت یک کانال در یک زمان کوتاه روند معکوس به خود می گیرد. معمولاً الگوهای این دو پرچم از نقطه ای که در آن قیمت به حالت ثابت درآمده استفاده می کند.

تعریف الگوی پرچم 

پیش از آن که به تعریف و آموزش الگوی پرچم صعودی و نزولی بپردازیم، خوب است بدانیم الگوی پرچم چیست.

الگوی پرچم در واقع یک الگوی ادامه دهنده در تحلیل تکنیکال است. این الگو هنگامی وارد بازار می شود که روند به یک روند مهاجرت معکوس خود درآید. در بیشتر مواقع وقتی پرچم می شکند به مسیری که پیش از تشکیل پرچم وجود داشته باز می گردد.هنگامی که قیمت به حالت ثبات می رسد، زمانی است که پرچم شکل می گیرد. حال به تعریف الگوی پرچم صعودی و نزولی می پردازیم .

الگوی پرچم صعودی چیست؟

الگوی پرچم صعودی با نام لاتین (Bull Flag) شناخته می شود و هنگامی قابل مشاهده است که یک روند با حجم بسیار بالا سیر صعودی پیش می گیرد، درنتیجه این روند در مقایسه با شکل پرچم، به میله آن شبیه است. آن نقطه ای که قیمت شروع به کاهش و نزول می کند، یک شیب کمی به وجود می آید و یک نوسان کوتاه داریم. این قسمت را خود پرچم می گویند.

پس از اتمام این دوره نزولی دوباره شاهد صعود هستیم و روند به حالت  پیشین خود در می آید، درنتیجه این الگوی پرچم صعودی به دنبال یک حرکت صعودی، یک حرکت نزولی پرشیب و در نهایت بازگشت به حالت صعودی خود برمی گردد .

اگر دوست داشتید بیشتر با الگوهای مهم پرایس اکشن آشنا شوید پیشنهاد میکنیم حتما از منابع اصلی شروع به یادگیری کنید.

الگوی پرچم نزولی چیست؟

پس از توضیح و بیان الگوی پرچم صعودی به الگوی پرچم نزولی می رسیم. این الگو کاملاً مخالف الگوی قبلی است. بدین صورت که یک حرکت نزولی پرشیب طولانی دیده می شود و به دنبال آن در یک بازه زمانی قیمت به حالت تثبیت درمی آید و با شیب ملایم صعودی می شود، این قسمت بدنه خود پرچم است. پس از گذر از قسمت صعودی دوباره شاهد افت قیمت با شیب زیاد هستیم.

الگوی پرچم نزولی چه مزایا و معایبی دارد؟

به کمک این الگو یک معامله گر می تواند روند فعلی و یا نزولی بازار را بررسی کند. این الگوی تکنیکال بسیار قوی است و برای اصلاح قیمت به شدت مورد استفاده قرار می گیرد. مهم ترین و اصلی ترین مزیت این الگو سطح اطمینان آن است که ریسک کمتری را به دنبال می آورد.

اما ضعف آن را می توان به طولانی شدن فاز تثبیت قیمت اختصاص داد. بدین صورت که با طولانی شدن این فاز ممکن است که معامله گر یا خریدار فعل وانفعال خود را از دست داده و نسبت به این که آیا فاز تثبیت است یا نه دچار شک و دوگانگی شود. درنتیجه اگر نمی خواهید وارد شک یا ریسک شوید الگوهای پرچمی که دارای فاز تثبیت بلند و متلاطم هستند را در کار خود قرار ندهید.

مزایا و معایب الگوی پرچم صعودی

اصلاً توصیه نمی شود که این الگو و کانال هایی که دارای این الگو هستند را در خرید خود قرار دهید، بلکه الگوی پرچم صعودی بر روی معاملات و کانال هایی که از پیش خریداری و دچار شکست شده اند مناسب است.

  نحوه معامله با الگوی پرچم نزولی و صعودی

معامله با این دو الگوی پرچم راحت است، چرا که شیب و صعود میله و خود پرچم به راحتی قابل تشخیص است. به عنوان مثال در الگوی پرچم صعودی حد ضرر را می توان از جهت معکوس الگوی پرچم گرفت. بیشتر معامله گران ازاین جهت به عنوان حد ضرر استفاده می کنند تا از دارایی خود در مقابل تغییرات قیمت محافظت کنند.

نقطه هدف سود در این نوع از الگو از طول دسته محاسبه می شود. همچنین در پرچم نزولی نیز به همین صورت حد ضرر آن سمت مخالف الگوی پرچم است و نقطه هدف سود آن از دسته پرچم محاسبه می شود. البته دقت کنید که این شکل گیری پرچم تضمین شده برای بازگشت قیمت یا بازگشت به حالت اولیه نیست، گاهی ممکن است این تحلیل و این پرچم نیز با شکست مواجه شود.

معامله گران هنگام کار با این دو الگو حد ضرر را حرکت قیمت به سمت پایین ناحیه ثبات می دانند. در حد ضرر یا شکست این الگو نکاتی حائز اهمیت است. یکی از این نکات آن است که اگر افزایش حجم معاملاتی را در قسمت میله داشته باشیم و کاهش حجم آن را در قسمت پرچم داشته باشیم، احتمال آن که نرخ روند نزولی پیشین تداوم پیدا کند وجود دارد.

در یک نکته دیگر معامله گران بر این باورند که اگر میله بلند باشد و حجم معاملات با میله جهش پرچم دارای تقارن باشد، به احتمال بسیار بالا الگو ها موفق می شوند.

جمع بندی

الگوی پرچم صعودی و نزولی یکی از الگوهای بسیار رایج و قابل استناد در معاملات است. الگوی پرچم صعودی نشان دهنده ادامه روند صعودی پیشین است و الگوی پرچم نزولی نیز نشان دهنده ادامه روند نزولی معامله پیشین. این الگوها به دنبال یک حرکت ناگهانی دچار تغییر قیمت می شوند و یک دوره تثبیت قیمت شکل می گیرد. پس از آن و گذر از این دوره تثبیت قیمت، دوباره به حالت قبلی باز می گردند .

در این الگوها خود پرچم نشان دهنده تداوم و ثبات روند پیشین است، میله پرچم که شیب شدید پیش از ایجاد دوره تثبیت و روند گذشته پرچم رانشان می دهد و پس از عبور از دوره تثبیت دوباره با همان شکل روبرو می شویم. در پرچم صعودی به روند صعود قبلی و در پرچم نزولی به روند نزولی قبلی باز می گردیم.

منبع : بلاگ محمد حسینی فایننس