جهانبخش سنجابی شیرازی، دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص اخبار منتشر شده درباره محدودیت‌های ارزی میان آمریکا و عراق و تاثیر آن بر بازار ایران اظهار کرد: فدرال رزرو آمریکا مصوبه‌ای داشته که طی آن محدودیت‌هایی را برای حواله دینار به دلار مشخص کرده است. طی این محدودیت‌ها ۱۳ و ۱۴ بانک عراقی از گردونه عرضه ارز خارج شده‌اند.

وی بیان کرد: این موضوع عرضه و تقاضا را در بازار عراق بهم زده به طوری که در روزهای اخیر عرضه ارز در این بازار ۴۰ درصد کاهش یافته است. رقم برابری دلار در برابر دینار هم به بیشترین میزان در ۲۰ سال گذشته رسیده است. 

سنجابی شیرازی گفت: با توجه به این که بازار آزاد ارز ایران هم متاثر از بازارهای سلیمانیه، کابل و امارات است، قیمت‌ها بر خلاف واقعیت‌های درون بازار کشور دچار تغییرات شده است. 

وی افزود: این موضوعات تاثیر چندانی بر مبادلات تجاری ایران و عراق ندارد و اتفاق خاصی در این فرآیند برای تجار ایرانی نیفتاده است. ما قبلا هم به دلیل تحریم‌ها با عراق به طور رسمی از طریق بانک‌ها مراوده نداشتیم و مراودات با روش‌های دیگری دنبال می‌شد و الان هم تجار ایرانی باید در نظر داشته باشند که در هنگام مبادلات تجاری نوع مبادله خود را با دلار یا دینار عراق از قبل بررسی کنند. 

با توجه به رشد ۱۰ درصدی قیمت دلار در عراق طی یک ماه گذشته این موضوع باید مورد توجه تجار ما باشد که کالاهایی اگر براساس دینار مبادله شود باید 10 درصد گران‌تر عرضه شود و همچنین قدرت رقابت کالاهای ما در عراق همچنان حفظ شود. در نهایت باید گفت این اتفاق روی تجارت ما با عراق تاثیر خاصی ندارد و بیشتر یک موضوع داخلی در عراق است.