به گزارش «نود اقتصادی» به نقل از ستاد خبری کنفرانس تحول دیجیتال، بانک و بیمه، معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان این مطلب اظهار داشت: تحول  دیجیتال بسیار فراتر از آن چیزی است که امروز تصور و خیال آن وجود دارد. ما درباره مفهومی صحبت می‌کنیم که از دو واژه «مسیر عبور» و «تغییر و تحول» تشکیل شده که هر دو موضوع قابل بررسی و توجه ویژه هستند.
محمدرضا مانی‌یکتا با بیان اینکه هر یک از بازارهای مالی ازجمله بورس، بانک، بیمه و ... متولی و زیرساخت‌های خودش را دارد اما با این حال از سوی بانک مرکزی نیز اقدامات زیرساختی زیادی فراهم شده است، افزود: به‌عنوان نمونه در شئون مالی باتوجه به ملاحظات اجتماعی و اقتصاد، وضعیت خوبی داریم و وضعیت دسترسی به نظام‌های بانکی، مطلوب است.
مانی‌یکتا با بیان اینکه بیش از 97 درصد واجدان شرایط به یک حساب بانکی دسترسی دارند و برای 55 میلیون نفر مجاز به داشتن کارت بانکی در حوزه بانکداری الکترونیک بالغ‌بر ۴۰۰ میلیون کارت بانکی صادر شده، اضافه کرد: انواع پرداخت الکترونیک با زیرساخت‌های تصفیه ایجاد و در حال کار است.
به‌گفته وی، انتقال وجه الکترونیکی لحظه‌ای و کارت به کارت روزانه 50 میلیون تراکنش دارد. همچنین در 6 ماهه اخیر روزانه یک میلیون تراکنش بانکی در سامانه پل انجام شده و در خریدها نیز سه میلیارد تراکنش الکترونیکی در بستر شتاب انجام شده است. 
این مقام مسئول در بانک مرکزی که در پنل «تعیین راهبردهای آینده‌نگرانه نظام بانک و بیمه در مواجهه با تحول دیجیتال» در سالن همایش‌های کتابخانه ملی صحبت می‌کرد، ادامه داد: کووید 19 روزهای سختی را برای بشریت به وجود آورد اما محرک اصلی در اقتصاد دیجیتال بود به‌طوریکه شبکه بانکی ناچار به کاهش نیروهای شعب و افزایش خدمات غیرحضوری خود شد.
او بر این باور است که بهینه‌سازی خدمات بانکی با وضعیت کنونی محقق نمی‌شود و باید ابزارهای نوین در اختیار ذی‌نفعان عمومی و تخصصی قرار گیرد چراکه هر خدمت جدید بانکی مورد توجه جدی قرار گرفته و از آن استقبال خوبی خواهد شد. 
مانی‌یکتا استفاده از کیف پول، سفته و برات الکترونیکی، ریال دیجیتال را ازجمله خدمات نوین بانکی برشمرد و درباره زیرساخت احراز هویت غیرحضوری مشتریان بانک خاطرنشان کرد که با همکاری وزارت اقتصاد و اداره کل تطبیق و مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، دستورالعمل اجرایی احراز هویت غیرحضوری به بانک‌ها ابلاغ شده و مشتری برای افتتاح حساب و شناسایی اولیه، نیاز به حضور در بانک ندارد و برخی بانک‌ها نیز اجرای این دستورالعمل را آغاز کرده‏اند.