به گزارش «نود اقتصادی»، بررسی تحولات سیاسی و اقتصادی کشور نشان می‌دهد طی دو دهه اخیر یکی از تبعات بسیار تلخ ناامن‌سازی کشور، زمینه‌چینی آمریکا و کشورهای غربی برای تشدید تحریم‌ها علیه ملت ایران بوده است. 

تحریم‌های پس از اغتشاشات سال ۱۳۸۸، تحریم‌های پس از دیماه ۱۳۹۶ و تشدید تحریم‌ها پس از آبان ۱۳۹۸ نمونه‌های این اتفاقات است. اما ناامن‌سازی کشور تبعات خطرناک دیگری هم دارد.

بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد گرچه رقم دقیقی برای خروج سرمایه در کشور اعلام نشده، اما از آنجا که بخشی از تضعیف خالص حساب سرمایه مربوط به خروج سرمایه از کشور است، اگر این شاخص را نماینده خروج سرمایه بدانیم، در سال‌هایی که در ایران آشوب و ناامنی رخ داده، خروج سرمایه تشدید شده است. 

برای مثال، در سه سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ خالص حساب سرمایه ایران منفی ۵۱ میلیارد دلار شده است. همچنین این مقدار در سال‌های ۹۶ تا ۹۸ حدود منفی ۴۲ میلیارد دلار بوده است. همچنین در برخی از این سال‌ها که آشوب در کشور رخ داده، تضعیف خالص حساب سرمایه  معادل ۵۰ تا ۶۰ درصد صادرات غیرنفتی ایران بوده است.

قابل ذکر است خروج سرمایه از کشور یکی از عوامل تضعیف پول ملی و عامل التهاب در بازار ارز است، چراکه ابزارهای لازم برای مدیریت بازار ارز را از دست بانک مرکزی می‌گیرد.