به گزارش «نود اقتصادی» از ۵ اسفند ۱۴۰۰ که جنگ روسیه-اوکراین شروع شده، با کاهش چشمگیر واردات روسیه از آمریکا و کشورهای غربی، برخی کشورها همچون چین، ترکیه، برزیل و دیگر کشورهای شرق آسیا جایگزین آمریکا و اروپایی‌ها در بازار روسیه شده‌اند.

برای مثال در ۸ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ صادرات انگلیس به روسیه کاهش ۵۵ درصدی و صادرات آمریکا به روسیه کاهش ۷۰ درصدی و این اتفاق در اغلب کشورهای اروپایی نیز رخ داده و صادرات آنها به روسیه کاهش چشمگیری داشته است.

بررسی آمارهای گمرک نشان می‌دهد در این دوره؛ صادرات ایران به روسیه رشد قابل توجهی نداشته و مقدار آن از ۳۱۷ میلیون دلار در ۷ماهه نخست سال گذشته با رشد ۲۷ درصدی به ۴۰۲ میلیون دلار در ۷ماهه نخست امسال رسیده است.

همچنین بررسی ماهانه صادرات ایران به روسیه نیز نشان می‌دهد در دوره جنگ روسیه-اوکراین به‌جز تیرماه ۱۴۰۱، در سایر ماه‌ها صادرات ایران به روسیه رشد خاصی را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ نداشته است. 

قابل ذکر است برخی از صاحب‌نظران دلیل عدم افزایش صادرات ایران به تناسب خروج اروپایی‌ها و آمریکا از بازار روسیه را مباحث فنی می‌دانند. فقدان شرکت‌های تجاری و تجار حرفه‌ای برای مذاکره در بازار روسیه و نبود مطالعات بازار ازجمله مهمترین دلایل فنی هستند. 

در مورد تجار و شرکت‌های تجاری، سیاست‌های دولتها در گذشته و حال باعث عدم رشد آنها شده و در مورد مطالعات بازار نیز، کم‌کاری اتاق بازرگانی ایران در آن مشهود است.