به گزارش «نود اقتصادی»، محمد نادعلی، مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی اظهار داشت: براساس ابلاغ دستورالعمل جدید بانک مرکزی، بانک ها علاوه بر دریافت وثیقه و یا سفته و یا ضامن کسر از حقوق، می‌توانند سیم کارت، سهام عدالت، سپرده‌های بانکی و املاک و مستغلات را نیز به عنوان پشتوانه اعطای وامهای خرد در نظر بگیرند.

وی بیان کرد: بانک‌ها متناسب با اعتبارسنجی، موظف هستند یک سفته یا یک ضامن معتبر از تسهیلات گیرنده دریافت کنند. برای اعتبار سنجی متقاضیان تسهیلات بانکی، بر اساس رفتارهای مالی گذشته ‌شان، یک نمره اعتباری تعلق  می گیرد و بانک‌ها در زمان بررسی تقاضای تسهیلات، از شرکت اعتبارسنجی ایرانیان این نمره اعتباری را استعلام خواهند کرد.

مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی گفت: در حال حاضر غالب اطلاعات اعتبارسنجی متقاضیان بر اساس خوش‌حسابی‌ و یا بد حسابی پیشین متقاضیان در بازپرداخت تسهیلات ملاک عمل قرار می‌گیرد که  با اجرای طرح اعتبارسنجی فرآیند اعطای تسهیلات تسهیل خواهد  شد و افرادی که در ارزیابی اعتبارسنجی‌شان نمره مناسب دریافت کنند، تا حدود مشخصی برای دریافت تسهیلات نیاز به ارایه تضامین نخواهند داشت.