به گزارش «نود اقتصادی»، مازیار سیاح نژاد، رئیس امور نظارت، اندازه‌گیری و کنترل کیفیت گاز اظهار داشت: ۶ درصد از تولید سالانه گاز کشور صادر می‌شود. سهم صنایع عمده از مصرف گاز ۱۷ درصد و سهم نیروگاه‌ها ۳۰ درصد از کل تولید است. اکنون ۸۹ نیروگاه در کشور وجود دارد.

وی بیان کرد:‌ بخش خانگی و تجاری بیش از ۴۴ درصد از کل تولید را مصرف می‌کنند، ۹۷ درصد از شهرها و ۹۰ درصد روستاها گازرسانی شده‌اند.

رئیس امور نظارت، اندازه‌گیری و کنترل کیفیت گاز گفت: در سال ۸۶ ایران ۹ پالایشگاه گاز در کشور داشته که ۴۷۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کرده است، تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد پالایشگاه‌ها به ۲۲ پالایشگاه رسیده که روزانه ظرفیت تولید ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز را دارا هستند که ۷۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

سیاح نژاد افزود: گازرسانی شهری از سال ۸۶ تا سال ۱۴۰۰ حدود ۶۹ درصد رشد داشته، این در حالی است که گازرسانی به روستاها در این مدت ۷ برابر شده است.

وی گفت: مصرف گاز در بخش خانگی در زمستان به شدت رشد می‌کند. در بخش خانگی با انفجار مصرف گاز مواجه می‌شویم. برای تأمین گاز خانگی مجبور به محدود کردن گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع خواهیم بود.