به گزارش خبرنگار نود اقتصادی، مدیریت فعلی شهر به منظور بهره برداری و یا کلنگ‌زنی از پروژه‌های کلان عمرانی در شهر، شنبه‌های «امید و افتخار» را درنظر گرفته است. علیرضا زاکانی شهردار تهران در افتتاح پایانه زیر زمینی اکباتان این را اعلام کرد که به یاری و لطف خداوند از این به بعد هر شنبه تا دهه فجر افتتاح پروژه های بزرگ مقیاس شهری را خواهیم داشت که برخی از این پروژه ها جزو آرزوهای مدیریت شهری در سال های گذشته بوده است.

در دومین شنبه «امید و افتخار»،کنلگ زنی شاخه غربی بزرگراه یادگار امام که در دوره قبلی مدیریت شهری با بی‌توجهی روبه رو شده بود، انجام شد.

طرح اتصال بزرگراه یادگار امام به میدان فتح یک پروژه بزرگراهی به طول 2 کیلومتر با مجموعه‌ای از تقاطع های غیرهمسطح جزء پروژه‌های عمرانی شهر تهران تهران بوده و قرار است میدان جی را به غرب میدان فتح متصل سازد.

بهره برداری از بخش نخست پروژه احداث ادامه بزرگراه یادگار امام حدفاصل خیابان آزادی تا محدوده خیابان شهید دستغیب بصورت زیرگذر در مردادماه سال 1391، پایان توسعه این شریان مهم شمالی- جنوبی نبود. در شرایطی که پهنه غربی شهر تهران بی شباهت به پهنه شرقی، هنوز از یک بزرگراه پیوسته شمالی- جنوبی بی بهره مانده است، ضرورت داشت که مطالعات مربوط به امتداد مسیر بزرگراه یادگار امام مورد پیگیری قرار گیرد تا شرایط خروج این مسیر بزرگراهی از بن بست فعلی فراهم شود.

در این راستا پروژه احداث شاخه غربی بزرگراه یادگار امام به صورت زیرگذر به سمت میدان فتح در حال حاضر به مرحله اجرایی رسیده و محدوده وسیع میدان فتح میزبان تجهیزات موردنیاز برای اجرای این پروژه شده است.

شایان ذکر است از پروژه مذکور، تقاطع خیابان امام خمینی (ره) با بزرگراه یادگار امام در سال 1395 و بلوار 45 متری استاد معین حدفاصل خیابان های نوری نیارکی و سی‌متری جی در در سال 1399 به بهره برداری رسید ه است.

بر اساس طراحی های انجام شده، پروژه ادامه بزرگراه یادگار امام، حدفاصل میدان جی تا میدان فتح که باید از میان بخشی از اراضی پادگان جی عبور کند، در تراز منهای یک (بصورت زیرگذر) احداث خواهد شد. به این ترتیب شاخه غربی ادامه بزرگراه یادگار امام به صورت یک زیرگذر به طول حدودی 2 کیلومتر ادامه یافته تا پس از عبور از محدوده میدان فتح به بزرگراه فتح به سمت غرب متصل شود.

تقاطع ادامه بزرگراه یادگار امام با بزرگراه فتح و بزرگراه آیت ا... سعیدی که در محدوده میدان فتح ساخته می شود، یک تقاطع 3 سطحی در ترازهای ارتفاعی منفی یک (زیرگذر)، صفر (همسطح) و مثبت یک (پل جهتی) است. از جمله ملاحظاتی که بیشترین تاثیر را بر نحوه طراحی این تقاطع چند سطحی داشته، مربوط به فاصله اندک با فرودگاه مهرآباد و کریدورهای پروازی آن است. از این رو به جزو رمپ ارتباطی غرب به شمال که به صورت یک پل روگذر در ارتفاع 8 متری از سطح زمین احداث می شود، سایر مسیرهای دسترسی در ترازهای صفر و منفی یک قرار خواهند گرفت. به این ترتیب بسیاری از گردش هایی که قبلا با استفاده از میدان فتح انجام میگرفت، در رمپ های جهتی و بصورت یک تقاطع غیر همسطح جریان می یابند.

تقاطع میدان جی نیز به صورت یک تقاطع 3 سطحی در تراز های ارتفاعی منفی دو (تونل) ، منفی یک (زیرگذر) و صفر(همسطح) طراحی شده است که در شمال به زیرگذر موجود بزرگراه یادگار امام متصل شده و در جنوب و شرق به ترتیب به خیابان هرمزان و میدان حق شناس(میدان نهم دی) متصل خواهد شد که این مسیرها (جنوبی و شرقی) در حال حاضر در دست طراحی است و در سمت غرب نیز به شاخه غربی بز رگراه یادگار امام و پادگان جی و نهایتا میدان فتح متصل خواهد شد. در این بخش معضلات و مشکلاتی وجود داشته که می‌توان به کانال‌های جمع آوری آب‌های سطحی فیروزآبادی و قلقلی و کانال برق فشار قوی گورخانه اشاره کرد که تلقی آنها با پروژه را تحت الشعاع خود قرار داده است.

از موانع مهم پروژه تملک اراضی نهادی که شامل پادگان جی (محدوده وزارت دفاع و ارتش) و همچنین تملک سوله‌های آموزش و پرورش بوده (پلان پیوست) و همچنین بر خلاف این تصور که عملیات احداث ادامه بزرگراه یادگار امام تا میدان فتح به دلیل عبور از عرصه آزاد پادگان جی با معارضات تاسیساتی متعددی روبرو نیست، باید دانست که عملیات اجرای این مسیر به ویژه در پادگان جی و محدوده میدان فتح با مجموعه متنوعی از شبکه های تاسیساتی مواجه است.

براساس استعلامی که از شرکت های خدماتی صورت گرفته در محدوده میدان فتح علاوه بر لوله های حجیم انتقال آب، معارضات تاسیساتی مختلفی از قبیل لوله های گاز، کانال تاسیساتی برق و شبکه های مخابرات و فیبر نوری جانمایی و مدفون شده است؛ تاسیسات مختلفی که همانند بسیاری از عوارض زیرسطحی شهر تهران دارای مختصات دقیقی از محل قرارگیری آنها در دسترس نیست و باید برای شناسایی محل دقیق آنها دست به عملیات سونداژ زد.(پلان پیوست) البته این امر به دلیل نیاز به حفاری در سطح معابر موجود، مستلزم انحراف ترافیک و هماهنگی با پلیس راهور است.

پلان معارضین ملکی نهادی پروژه

پلان معارضین تاسیساتی پروژه

در همین رابطه عباس شعبانی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در گفت‌وگویی با بیان اینکه مذاکرات زیادی با معارضین ملکی صورت گرفته است، گفت: با ارتش، وزارت دفاع و آموزش و پرورش که از مهم ترین معارضین ملکی هستند، وارد مذاکره شدیم. معارضین ملکی این پروژه، نهادی هستند و معارضین شخصی ندارد. درحال حاضر با وزارت دفاع توافق کردیم و پادگان جی را از آنان گرفتیم تا پروژه را از همین محل آغاز کنیم.

 وی درباره هزینه اجرای این پروژه، گفت: هزینه اجرای آن 1600 میلیارد تومان است، حدود ۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی، حدود ۲۰۰ هزار متر مکعب بتن ریزی و حدود ۱۵ هزار تن میلگرد و فولاد استفاده می شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه حدود ۹.۲ کیلومتر به طول پروژه بزرگراه یادگار امام و شهید بروجردی افزوده می شود و یک محور 26.5 کیلومتری در غرب تهران تشکیل می‌شود، ادامه داد: این محور تنها محوری در غرب تهران است که شمال و جنوب را به یکدیگر متصل می‌کند، در شرق تهران بزرگراه امام علی را داریم و در غرب تهران این امکان را بزرگراه یادگار امام فراهم خواهد کرد.

به گفته معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران پیشرفت کلی پروژه که در سنوات قبل انجام شد است حدود 16 درصد است و مدت زمان مورد نیاز برای احداث کل پروژه 24 ماه در نظر گرفته شده است. قرارداد پروژه فی مابین معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و قرارگاه سازندگی خاتم االنبیاء_موسسه شهید رجایی مبادله شده است.

خوشبختانه بعد از یک وقفه چندساله، انجام پروژه‌های عمرانی در سطح شهر شتاب بیشتری گرفته است و پروژه‌ها یکی از پس دیگری به بهره برداری رسیده و یا کلنگ زنی آن انجام می‌شود. در گام اول پایانه اکباتان و در گام دوم، بزرگراه یادگار امام تعیین تکلیف شد و شنبه‌های «امید و افتخار» تا دهه فجر ادامه دارد.