«نود اقتصادی»-شرکت ملی صنایع مس ایران (نماد فملی) که از اواخر سال گذشته علیرغم عملکرد تقریبا مطلوب مدیریت وقت شرکت و دستیابی به رکورد فروش (۳۱۵.۵ هزار تن کاتد مس و  فروش محصول به ارزش ۸۲ هزار میلیارد تومان) در پیچیده ترین دوره تحریم‌ها با تغییرات مدیریتی مواجه شد و در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ سکان این شرکت بزرگ به علی رستمی  که فاقد تخصص معدنی است داده شد.
 
بسیاری از پرسنل شرکت خاطرات تلخی از دوره معاونت او در شرکت مس در سنوات گذشته (اواخر سال ۱۳۸۷ تا اواخر سال ۱۳۸۸) دارند و پیش بینی می‌کردند که ارزش سهام فملی با حضور وی به دلیل روش‌های غیرمنطقی‌اش سقوط خواهد کرد که متاسفانه این پیش‌بینی خیلی زودتر از انتظارات پرسنل محقق شد.

با توجه به تغییرات مدیریتی شرکت، خروج منابع مالی سهامداران خرد از شرکت به دلیل هوشمند بودن بازار اتفاق افتاد و در کنار کاهش قیمت‌های جهانی و بی تدبیری او در بازارگردانی و مدیریت سهام، ارزش بازار شرکت مس از حدود ۳۰۴ هزار میلیارد تومان به حداقل ۲۲۹ هزار میلیارد تومان سقوط کرد. 

باید اذعان کرد شرکت مس که روزگاری جایگاه سوم را در بازار سرمایه (پس از فارس و فولاد) در اختیار داشت، اکنون با  سوء مدیریت رستمی پس از شرکت میدکو (با سودی  ۱۰ برابر کمتر از فملی: معادل ۴.۵ همت) به جایگاه چهارم تقلیل یافته است که با نگاهی ساده به برخی آمار و ارقام که در ادامه می‌آید، می‌توان فهمید که رستمی قصدی برای اداره بهتر شرکت و محافظت از حقوق صاحبان سهام ندارد!

ارزش بازار فملی دقیقا برابر سهام کگل شده است که سود آن ۱.۸ برابر کمتر از فملی در سال ۱۴۰۰ بوده است (۵۰ همت سود خالص فملی در مقایسه با ۲۸ همت سود خالص کگل) که جای تاسف برای وزیر محترم صمت و کارگران و مدیران خدوم شرکت ملی صنایع مس دارد.

در واقع کاهش شدید حجم معاملات شرکت از میانگین ۸۵ میلیون سهم در ۹۰ روز گذشته به ۵۶ میلیون در ۳۰ روز گذشته و متعاقبا به ۴۳ میلیون سهم در روزهای جاری نشان می دهد که شرکت علیرغم تاکید جدی رییس جمهور محترم و مردمی مبنی بر صیانت از بازار سرمایه، توجهی به مسایل اقتصادی نمی‌گذارد و سقوط ارزش معاملات سهام را از میانگین ۹۰ روزه ۶۰ میلیارد تومان به ۲۴ میلیارد تومان شاهد هستیم.

پرداخت تنها ۵۰ درصد از سود‌های محقق شده سهامداران را نا امید کرد: تداوم روند نزولی ارزش بازاری سهام فملی از ابتدای روی کار آمدن علی رستمی از یک سو و تقسیم سود تنها نیمی از سودهای محقق شده برای سال ۱۴۰۰، مواردی بود که سهامداران این ابر شرکت صنعت مس را بیش از پیش نا امید کرد.

همچنین صورت های مالی منتشر شده برای فصل بهار ۱۴۰۱ که عملکرد علی رستمی در این شرکت را نشان می‌دهد نیز با نتایج نا امید کننده ای روبرو شده است.

طبق این صورت های مالی، شرکت در سه ماهه فصل بهار ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش بیش از ۳۵ درصدی سود عملیاتی روبرو شده است. این موضوع که دلیل عمده آن ناشی از افزایش ۱۳۵ درصدی هزینه های سربار تولید و افزایش ۹۹ درصدی هزینه‌های فروش، اداری و عمومی ناشی شده است، نشان می دهد که این شرکت در بهار گذشته نتوانسته بهره وری خود را افزایش دهد و تولیدات آن با حاشیه سود کمتری روبرو شده است.

به نظر می رسد در این بازه شرکت نتوانسته است در راستای تحقق اهداف خود عمل کند و تولیدات شرکت با چالش های زیادی روبرو شده است