به گزارش «نود اقتصادی»، حسین سلیمی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان اظهار داشت: همسایه‌های ایران برای افزایش تجارت با افغانستان، تعرفه‌های ترجیحی در بخش گمرک اعمال می‌کنند؛ اگر پاکستان برای افزایش تجارت با افغانستان تعرفه ترجیحی قرار دهد، ایران دیگر توان رقابت برای صادرات کالا را ندارد؛ پس ایران هم باید فعالیت مشابهی را جهت رقابت پذیر کردن کالاهای خود انجام دهد.

وی بیان کرد: کاهش ۱۸ درصدی عوارض گمرک، به تنهایی نمی‌تواند بر افزایش صادرات ایران به افغانستان موثر باشد. عوامل اثرگذار در این زمینه، شامل کاهش هزینه تمام شده تولید کالا در کشور، افزایش رقابت پذیری با سایر کشور‌ها برای به دست آوردن بازار افغانستان، امکان انتقال وجوه ارزی حاصل از صادرات، رفع مشکلات بانکی، بهبود وضعیت جاده‌ها، کاهش هزینه بارگیری و کاهش معطلی در گمرکات است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان افزود: تحولات اخیر افغانستان سبب افزایش هزینه صادرات به این کشور شده و دولت، باید اقداماتی برای تسهیل انتقال ارز و رفع تعهدات صادرکنندگان به افغانستان انجام دهد و بهبود عوامل موثر بر صادرات، باعث بالاتر رفتن توان رقابتی کالا‌های ایرانی در مقابل کالا‌های سایر کشور‌ها برای به دست آوردن بازار افغانستان می‌شود.